تاریخچه معماری ایران 30 ص 💯

دانلود تاریخچه معماری ایران 30 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تاریخچه معماری ایران 30 ص

تاریخچه-معماری-ایران-30-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 29 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏چکیده 1
‏معماری ‏ایرانی 5
‏معماری پارسی 7
‏مشخصات شیوه پارسی 9
‏معماری پارتی 11
‏شیوه خراسانی‏ 11
‏شیوه رازی‏ 12
‏یادگارهای این شیوه‏ 15
‏شیوه آذری‏ 15
‏معماری اصفهانی 24
‏سفر نامه دیولافوا‏ 25
‏معماری معاصر ایران 27
‏منابع‏…………………………….. 28
‏چکیده
‏شیوه های معماری ایران
‏ 
‏2
‏در ایران، اولین نمونه های هنر و معماری در منطقه “خرا سان” شكل گرفت. در این‏ ‏منطقه شاهد شكل گیری اولین شیوه معماری ایران پس از اسلام هستیم. این‏ ‏شیوه كه به “خراسانی” یا”شبستانی” معروف گردید، در قرن اول هـ.ق از ابتدای‏ ‏پذیرش دین مبین اسلام از سوی ایرانیان آغاز گردید و تا دوره “آل بویه” و‏ ‏”دیلمیان”قرن چها رم هـ.ق ادامه پیدا كرد . در این شیوه ، نقشه مساجد از صدر‏ ‏اسلام الهام گرفت و مساجد به صورت “شبستانی ” یا”چهل ستونی”بنا‏ ‏گشتند.قوس های به کار رفته در شیوه خراسانی به صورت”بیضی”و”تخم‏ ‏مرغی”است که از نمونه های پیشین آن میتوان به کاخ های ساسانی یعنی “فیروز‏ ‏آباد” و”طاق کسری”اشاره کرد.به طور كلی، معماری در شیوه بسیار ساده و خالی‏ ‏از هرگونه تكلف است و مصالحی كه در این بناها به كار رفته ساده و ارزان قیمت‏ ‏می باشد. از مساجد این شیوه می توان به “مسجد جامع فهرج یزد”، “مسجد‏ ‏تاریخانه دامغان”،”، “مسجد جامع نائین”، “مسجد جامع تبریز” و “بنای اولیه مسجد‏ ‏جامع اصفهان”و”مقبره امیر اسماعیل سامانی” اشاره کرد .
‏3
‏در نیمه اول قرن پنجم هـ.ق، با تأسیس سلسله سلجوقیان، درخشان ترین دوره‏ ‏هنر اسلامی در ایران آغاز گردید.دراین دوره،شاهد اوج شیوه ای از معماری به نام‏ ‏”رازی” هستیم كه از زمان سلسله “آل زیار” در شهر ری آغاز و تا حمله “مغولان‏” ‏ادامه پیدا كرد.در این زمان برج های آرامگاهی،مناره ها،مساجد،مدارس و کاروانسرا‏ ‏ها و موارد متنوع بسیاری احداث شدند.در این دوره تعداد برج مقبره ها و میل مناره‏ ‏ها از تعداد مساجد بیشتر شده.طرح های دایره،8گوش،6گوش،4گوش،مربع،مربع‏ ‏مستطیل در بناهای این دوره مورد استفاده قرار گرفت.میل های راهنما ،تبدیل‏ ‏مساجد شبستانی به بناهای “چهار ایوانی “در این دوره صورت گرفت.گنبدها نیز در انواع شکل های گوناگون در این دوره ساخته شدند ،مانندگنبدهای”گسته نار”‏ ‏”گسته ‏رک” “گنبد قابوس” “گنبد خاگی”و انواع گنبدهای”دوپوسته پیوسته”.دراین‏ ‏شیوه بود که معماران از انواع “نقوش شکسته”و”گره سازی”با آجر و کاشی‏ ‏استفاده کردند.در این شیوه ساختمان از بنیاد و پای بست با”مصالح مرغوب”احداث‏ ‏میشد و خشت های پخته ی کوچک و بزرگ و نازک بستر نما را می آراست.درشیوه ی رازی قوس های جناغی در طاقنماها و طاقها عمومیت پیدا می کند.
‏مساجد معروفی چون “مسجد برسیان” در نزدیكی اصفهان، “مسجد جامع‏ ‏اردستان”، “مسجد جامع كبیر قز وین” و “مسجد جامع اصفهان” كه بر روی شالوده‏ ‏های دوران “آل بویه” بنا گردید، از نمونه های این شیوه به شمار می روند. در اوایل‏ ‏قرن هفتم هـ.ق، با هجوم مغولان، بسیاری از كشورهای اسلامی از جمله ایران به‏ ‏ویرانی كشیده شدند، اما چندی نگذشت كه با تأسیس سلسله ایلخانیان، مغولان‏ ‏فرهنگ و سنتهای‏ ‏كشورهای شكست خورده را پذیرفتند و یكی از حامیان هنر و‏ ‏هنرمندان اسلامی شدند. در این دوره، شیوه ای‏ ‏به نام “آذری” رواج یافت كه تا دوره‏ ‏”صفویه” ادامه پیدا كرد و شهرهایی چون “تبریز”، “بغداد”، “سلطانیه” و “اصفهان” مراكز هنر و هنرمندان گشتند و بناهای مذهبی و غیرمذهبی متعددی در این شهرها‏ ‏ایجاد شدند.
‏در اواسط قرن هشتم هـ.ق، با حمله تیمور، بار دیگر شهرهای ایران به ویرانی‏ ‏كشیده شد؛ ا ما این بار نیز هنر‏ ‏ایران تیموریان را نیز مغلوب كرد به طوری كه‏ ‏شهرهای “سمرقند” و ” بخارا” مراكز هنری ایران شدند و شیوه‏ ‏آذری كه از دوره‏ ‏مغول رواج یافته بود، به كار خود ادامه داد. در این دوره، ابداعی در زمینه تزئینات‏ ‏معماری یعنی “كاشی معرق” به وقو ع پیوست. از بناهای معروف دوران ایلخانی و‏ ‏تیموری، می توان به “مسجد گوهرشاد”، “مسجد جامع ورامین”، “قسمت اعظم‏ ‏بناهای حرم مطهر حضرت رضا(ع)”، “مسجد كبود تبریز”، “مسجد جامع یزد”، و…‏ ‏اشاره،كرد.
‏4
‏با روی كارآمدن صفویان در اوایل قرن دهم هـ.ق، شهرهایی چون “تبریز”، “قزوین” و‏ ‏”اصفهان” به مراكز هنری‏ ‏ایران تبدیل شدند. در این دوره، شاهد اوج هنر معماری‏ ‏ایران می با شیم كه توسط پادشاهان مقتدر و‏ ‏هنردوست آن دوره یعنی “شاه‏ ‏تهماسب” و “شاه عباس اول” به وجود آمد. در این دوران البته، اندكی قبل از دوره‏ ‏صفوی یعنی از زمان قراقویونلوها، شیوه ای دیگر در معماری ایران به وجود آمد كه به‏ ‏”شیوه اصفهانی” معروف گردید.در دوران نخست شیوه اصفهانی یعنی دوران صفویه‏ ‏شاهکارهای هنر معماری و هنر های تزیینی‏ ‏پای می گیرد و کیفیت اصیل،شفاف و‏ ‏غنی رنگهای درخشان در کاشیها بسیار دلپذیر می شود.کیفیت مصالح به کار رفت‏ه ‏بویژه در معماری پایتخت،هنوز مرغوب و مقاوم است.در این شیوه، نقشه ها و‏ ‏طرحهای ساختمانی‏ ‏رو به سادگی نهاد و استفاده از كاشی های خشتی و هفت‏ ‏رنگ به جای كاشی معرق رواج یافت.میدان بزرگ مرکزی اصفان که نقش جهان نامدارد،شاهکار معماری ایران و جهان در این دوره است. این میدان علاوه بر‏ ‏بناهای‏ ‏زیبایی که در اطراف آن ساخته شده محل سان،رژه و نمایش های گوناگون در اعیاد‏ ‏و روزهای ویژه بوده است.مساجدی چون “شیخ لطف ا…” و “مسجد امام”در‏ ‏اصفهان، از شگفتی های معماری این دوران به شمار می آیند. در دوران زند و‏ ‏افشار، بتدریج شاهد افول معماری ایرانی می باشیم، به طوری كه این ركود و افول
‏در دوره قاجار به اوج خو د می رسد. با وجود این ركود، باز هم شاهد ایجاد بناهایی
‏چون “مسجد امام تهران”، “مسجد و مدرسه شهید مطهری(سپهسالار)” و “مسجد
‏و مدرسه آقابزرگ” در كاشان و… می باشیم.
‏از میان انواع هنر معماری در ایران، معماری مذهبی از جایگاه‏ ‏خاصی برخوردار است. البته،‏ ‏سابقه این نوع معماری به دوران قبل از اسلام به ویژ‏ه ‏دوران ساسانیان می رسد. با گسترش دین اسلام در كشورهای مختلف از جمله‏ ‏ایران، معماری مذهبی در اسلام از جایگاه خاصی بر خوردار گشت، البته عواملی‏ ‏چون “تأكید بزرگان دین”، “كاركرد گسترده” و “پدیده وقف” در گسترش و توجه ویژه‏ ‏معمارا ن به مسجد” بی تأثیر نبوده است. بدین ترتیب، مسجد در ایران عالی ترین‏ ‏نوع بنای اسلامی و به عقیده صاحب نظران “كلید معماری” به شمار می آید.

 

دانلود فایل