تاخیر در ازدواج و بررسی دلایل آن

تاخیر در ازدواج و بررسی دلایل آن

تاخیر در ازدواج و بررسی دلایل آن

تاخیر در ازدواج و بررسی دلایل آن

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 583 کیلو بایت
تعداد صفحات 15
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقدمه

ازدواج یك سنت دیرینه اجتماعی است كه از آغاز زندگی بشر مرسوم بوده و در تمامی اقوام و ملل مذهبی و غیر مذهبی وجود داشته و دارد. ازدواج یك نیاز و خواسته طبیعی زن و مرد است و همه مكاتب و ادیان الهی و از جمله دین مبین اسلام بر آن صحه نهاده اند و پیروان خود را بر آن ترغیب نموده اند. قرآن كریم می فرماید: « و از آیات لطف الهی آن است كه برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید كه در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار نمود و همانا در این امر برای مردم با فكرت ادله علم و صحت حق آشكار است. » (سوره روم، آیه ۲۱). پیامبر گرامی اسلام (ص) در اهمیت امر ازدواج فرموده اند: بهترین امت من در درجه اول كسانی هستند كه ازدواج كرده اند و مردان و زنان بدون همسر در رتبه آخر قرار دارند و در جایی دیگر می فرمایند:

( كسی كه ازدواج كند نیمی از دینش را كامل كرده است. )

ازدواج و انتخاب همسر از نظر بهداشت روانی اهمیت بسزایی دارد ،ثابت شده افرادی كه ازدواج كرده اند و در این امر موفق بوده اند كمتر دچار اختلال روانی گردیده اند.

از دیدگاه جامعه شناسان و روانشناسان، ازدواج یكی از عوامل تعیین كننده سلامت فرد و جامعه است و از قوی ترین عوامل بازدارنده جرم و نابهنجاری است چنانكه نشان داده شده است درصد افراد متأهل زندانی بسیار پایین تر از افراد مجرد است و زنان مجرد به مراتب بیشتر از زنان متأهل دچار اختلالات عصبی هستند.

فواید ازدواج را می توان در كسب استقلال، انس و آرامش، حفظ عفت و مصونیت از گناه و تولید مثل و سلامت و امنیت جامعه مطرح كرد.

و در ادامه داریم:

عوامل تأخیر در ازدواج

راهبردها و عوامل کاهش سن ازدواج

منابع

فایل پاورپوینت 15 اسلاید