تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال

تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال

هدف از این پایان نامه تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال می باشد.

✔️ بهترین کیفیت در سطح فروشگاه های اینترنتی

✔️ قابلیت ویرایش فایل

✔️ دانلود سریع با لینک مستقیم

تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال

هدف از این پایان نامه تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال می باشد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 76
حجم 195/196 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx

توضیحات کامل

هدف از این پایان نامه تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال می باشد.

 

 

پايين بودن سطح مهارت ها، طرفداران آموزش هاي حرفه اي  و آموزش هاي كلاسيك را به نوعی به تقابل کشانیده است و  سرعت تغييرات فن آوري و انتظارات بازار كارنسبت به نیروی ماهر و به تبع آن  تشديد ضرورت آموزش هاي حرفه اي در قالب آموزش هاي حين كار، به شدت اين تقابل دامن زده است (سازمان بهره وری آسیایی، 2002)، به گونه اي كه دربسياري از كشورهاي در حال توسعه(به ويژه كشورهاي آسيايي) انتخاب بين آموزش هاي عمومي و حرفه اي به عنوان يك تصميم دشوار قلمداد مي گردد(یانگ، 1998)  .
  از منظر نظريه سرمايه  انساني، آموزش عمومي موجد  سرمايه عمومي است و آموزش فني و حرفه اي موجد سرمايه اختصاصي است، مزيت سرمايه دوم اين است كه به اتكاي مهارت هاي كسب شده دارندگان آن را براي به دست آوردن جايگاه هاي شغلي بيشتر آماده مي سازد و همين بينش باعث گرديده است كه در بيشتر كشورهاي جهان حتي در سيستم هاي تعليم و تربيت آن ها از دیر بازدركنار مقاطع تحصيلي آموزشهای عمومي،آموزش هاي فني و حرفه اي نيز مورد نظر واقع گردند(بکر، 1964) .

 

 

 از جمله   آن کشورها می توان از هند نام برد که  از زمان شروع برنامه ريزي در این کشور در سال 1950 تا كنون دولت آن همیشه بر افزايش فرصت هاي اشتغال و نهايتا ريشه كني بيكاري از كشور تاكيد داشته است. به اين منظور سرعت بخشيدن به نرخ هاي پس انداز و سرمايه گذاري و افزايش سطح بهره وري از اهداف اوليه پنج برنامه پياپي اين كشور بوده است. با اين وجود نرخ بيكاري در ميان جوانان به دليل كمبود امكانات افزايش يافته است. به اين جهت کشورسياست هاي ديگري راكه اغلب آن ها بر اشكال مختلف آموزش هاي فني و حرفه اي متكي است به اجرا گذاشته است كه از جمله روشهاي مهم پذيرش حرفه گرايي   در آموزش متوسطه در سال هاي 1986 و 1992 بود. اهداف طراحي شده براي سال هاي 1995 و 2000 سوق دادن 10 تا 25 درصد از دانش آموزان دبيرستاني براي مطالعه در زمينه هاي حرفه اي فراتر از دريافت گواهي امتحانات دبيرستان بود. اهداف اين طرح عبارت بودند از: بهبود قابليت هاي شغلي در دانش آموزان، كاهش شكاف بين عرضه و تقاضاي نيروي انساني  ماهر و ايجاد يك جايگزين براي كساني كه آموزش هاي عالي را بدون هدف خاصي دنبال مي كردند .

 

 

 

  كوبا نیز از زمان انقلاب تا كنون ارزش زيادي را براي برقراري ارتباط بين مطالعه و كار قائل شده است و از اين طريق نه تنها آموزش ها را موثر و كار آمد نموده است، بلكه بخش قابل توجهي از هزينه هاي آموزشي را نيز از طريق فراگیران ( نيروي كار مولد ) تامين نموده است. به علاوه، كار مولد همچنان  بخش مهمي از دوره تحصیل را تشكيل مي دهد. نهايتا اين كه سيستم روي آموزش فني، حرفه اي و پلي تكنيك تاكيد مي كند به طوري كه حتي از 5680 ساعت آموزش دوره 6 ساله ابتدايي، 480 ساعت آن را آموزش كار تشكيل مي دهد . اتخاذ چنین سیاستهایی از جمله اولین اقدامات اساسی در پرورش روحیه کارآفرینی است و در مقابل این دیدگاه قرار دارد که به کار  آفرینی صرفا" به عنوان نوعی ویژگی نگریسته شده است( تولنشینو، 1995) . مطالعات انجام گرفته در 40 سال گذشته این واقعیت را نشان داده اند که هم جنبه های وراثتی و هم وجود فرصتهای فراهم آمده در محیط در پرورش افراد کارآفرین موثر بوده اند(ام هارپر، 1983) . شواهد حاکی از آن است که مداخله های نظام مند از طریق برنامه های آموزش و توسعه آن هم با شناخت گروههای هدف و نیاز بازار کار، در شکل دهی به فعالیتهای کار آفرینانه اثر بخشی بالایی را به همراه داشته است. با این توضیح که نیازها ایستا نیستند و تغییر در شرایط محیط نیازهای آموزشی جدیدی را طلب می کند( گیب، 1991) .

 

 

 

 

برای پی بردن به اهمیت پرورش روحیه کارآفرینی کافی است بدانیم که فقط بین سالهای 1999 تا 2000 در کشور آمریکا قریب به 8/10 میلیون شغل بر خاسته از فعالیتهای کارآفرینانه به وجود آمده است که در مقایسه با حذف 3/8 میلیون شغل به سبب سیاستهای کوچک سازی و بهره ور کردن فعالیتها، اقدامات کارآفرینانه به ایجاد قریب به 5/2 میلیون فرصت شغلی به طور خالص کمک کرده است و اثرات منفی ناشی از بیکاری را بر طرف ساخته است . در دو مطالعه دیگر نیز نشان داده شده است که وجود سرمایه انسانی بالا به طور مثبت با سودآوری کسب و کار همبستگی داشته است و به عنوان مهمترین عامل رشد در محیط پر تلاطم کنونی شناخته شده است(جی گیمنو، تی بی فولتا، اسی کوپر و سی وای وو، 1997 و بی هواینگ، 1998) .
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1-مقدمه    8
2-2- ضرورت آموزش و بالندگی نیروی انسانی    12
2-3- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای در جهان و ایران    16
2-4-آموزش فنی و حرفه ای    18
2-5- واژه شناسی آموزش فنی و حرفه‌ای    20
2-6- آموزش در زندان    21
2-7- مهارت    22
2-8-سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور  (TVTO)    22
2-9- کارآفرینی ، تعریف و اهداف آن    23
2-10- مبانی تئوریک آموزش های فنی و حرفه ای    25
2-11-ضرورتها و الزامات آموزش مهارت های فنی و حرفه ای    31
2-12- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی انسانی    35
2-13-تاثیر مهارت در اشتغال    39
2-14- رابطه آموزش های فنی و حرفه ای و اشتغال    43
2-15-آموزش های فنی و حرفه ای در زندان    50
2-16-ضرورت آموزش فنی و حرفه ای در زندان    54
2-17-تاریخچه‏ آموزش و اشتغال زندانیان‏ در نظام زندانبانی‏ انگلستان    57
2-18-آموزش و اشتغال زندانیان در قرن حاضر    61
2-19- مرور ادبیات و سوابق مربوطه    66
منابع و مآخذ    73
الف) منابع فارسی    73
ب) منابع خارجی    75

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

☑️ پشتیبانی 24 ساعته 🟢