بررسی اقلیم شهر کاشان و تاثیر آن بر گردشگری

بررسی اقلیم شهر کاشان و تاثیر آن بر گردشگری

هدف از این مقاله بررسی اقلیم شهر کاشان و تاثیر آن بر گردشگری می باشد

✔️ بهترین کیفیت در سطح فروشگاه های اینترنتی

✔️ قابلیت ویرایش فایل

✔️ دانلود سریع با لینک مستقیم

بررسی اقلیم شهر کاشان و تاثیر آن بر گردشگری

هدف از این مقاله بررسی اقلیم شهر کاشان و تاثیر آن بر گردشگری می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات 24
حجم 0/1022 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته جغرافیا

بررسی اقلیم شهر کاشان و تاثیر آن بر گردشگری

 
 
 
 
 
 
 
چکیده:
امروزه بهره مندی و کسب درآمدهای پایدار یکی از راههای رشد و تولید محسوب می گردد، که می تواند مسئولین محلی را در اجرای هرچه بهتر برنامه ها و انجام برنامه ریزی ها دقیق شهری هدایت و راهنمایی نماید.صنعت توریسم جز بخش چهارم فعالیت های انسان بعد از کشاورزی، صنعت و خدمات است و می تواند راهی برای کسب درآمد محسوب شود. لذا در این مقاله برآن شدیم تا به بررسی نقش اقلیم و تاثیر  آن بر گردشگری شهری بپردازیم. زیرا نوع اقلیم شهر می‌تواندتاثیر فراوانی بر میزان گردشگری داشته باشد. لذا مسئولین محترم محلی و استانی با مدنظر قراردادن اینگونه از مطالعات می توانند نقش بسیار موثر و کارآمدی را در برنامه ریزی ها برعهده گرفته و در راه جذب  توریسم در فصول مختلف و به تبع آن در كسب درآمدهای پایدار موفق تر عمل نمایند.
 
 
 
واژگان کلیدی:
گردشگری
اقلیم
پایداری
 
 
 
 
مقدمه
بزرگترین تولید و مصرف قرن بیست ‌و‌یكم حول محور تولید و مصرف اوقات‌فراغت است.گردشگری بحث مهمی از اوقات‌فراغت را پرمی‌كندو پركردن اوقات‌فراغت، منجر به یك عمل اقتصادی می‌گردد، گردشگری با همه مضامین علمی و فلسفی كه درآن نهفته است یك عمل اقتصادی است و پیش‌بینی می‌شود كه یكی از مهم‌ترین محركه‌های اقتصادی قرن حاضر باشد. (پاپلی‌یزدی، سقایی، 1385،ص1).جهانگردی بر اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارد و با انتقال ثروت از بخش غنی وثروتمند جهان به كشورهای فقیر و تولید مشاغل گوناگون، پیشرفت وتوسعه كشورها را موجب می گردد. ( مرادی،فیاضی،1385)
 
گردشگری از دیر باز با اشكال خاص خود در جوامع بشری براساس انگیزه، اصل سفر و جابه‌جایی وجود داشته و طی مراحلی سیر تكاملی خود را طی كرده است. تحول اساسی در گردشگری را می‌توان با انقلاب صنعتی شناخت كه تحول شگرفی در زندگی و به‌خصوص حمل‌ونقل به‌وجود آورد. امروزه فعالیت‌های گردشگری به عنوان بخش چهارم فعالیت‌های انسان پس از كشاورزی و صنعت و خدمات محسوب می گردد و كارشناسان پیش بینی می كنند در سال2020میلادی بعنوان سود آورترین صنعت جهان درآید. به طوری‌كه از آن به عنوان صادرات نامرئی كه مركز اقتصادی آن شهرها هستند نام می برند. .(مهدی‌نژاد، سقایی). ایران كشوری پهناور، تمدن ساز با بهره گیری از سوابق تاریخی و فرهنگی و ویژگیهای محیطی و طبیعی خود، توان توریستی قابل توجهی را داراست اما متاسفانه از نظر گردشگری و اخذ درآمد رتبه60 و از نقطه نظر هزینه گردشگری رتبه 40 را دارا می‌باشد.  كه براساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری((UNWTO)) تعداد جهانگردان جهان در سال2020به بیش از56/1 میلیارد نفر خواهد رسید. سه منطقه جهان كه در سال2020 بیشترین تعداد جهانگرد را خواهند داشت به ترتیب عبارتند از:
 
 اروپا(717 میلیون جهانگرد)، (شرق آسیا و اقیانوسیه(397میلیون نفر)، آمریكا(282میلیون نفر)آفریقا، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار دارند(مرادی، فیاضی،1385). لذا با توجه به مطالب عنوان شده لزوم برنامه‌ریزی در زمینه گردشگری  ما را بر آن داشت تا هرچه بیشتر به بررسی نقش گردشگری در توسعه شهرها بپردازیم.
ایران كشوری پهناور، تمدن ساز با جغرافیای چهار فصل و كلكسیونی از گیاهان و پرندگان دنیا و با بهره‌گیری از سوابق تاریخی و فرهنگی و ویژگی‌های محیطی و طبیعی خود، توان توریستی قابل توجهی را دارا است
 آثار تاریخی بازمانده از دوره‌های مختلف استقرار انسان در فلات ایران به موازات چشم‌اندازهای طبیعی متنوع ساحل، كوهستانی، بیابانی و كبیری در آمیزش و تركیب هماهنگ با بناهای تاریخی و میراث فرهنگی و مذهبی، مجموعه‌ای از انگیزه‌های گوناگون را برای دیدار از ایران فراهم می‌سازد.در این میان شهر كاشان با ویژگیهای طبیعی، و آثار تاریخی و باستانی خود همراه با كویر و زیبایی‌های آن در بین شهرهای ایران می‌تواند جاذب بسیار خوب توریسم باشد. این شهر به علت اقلیم گرم و خشك خود برای بهبود وضعیت گردشگری نیاز به یك برنامه‌ریزی دقیق دارد كه در صورت عدم توجه به این امر مهم ممكن است در آینده گردشگری در این شهر تحت تاثیر اقلیم قرارگرفته و به گردشگری فصلی  بدل شود.
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده: 2
مقدمه 3
مبانی نظری تحقیق 4
– روش تحقیق : 4
– فرضیه تحقیق: 4
– سوال تحقیق: 4
– پیشینه تحقیق: 4
گردشگری 5
گردشگری شهری 5
نوسانات فصلی گردشگری 5
عواملی كه جهانگردان را در فصل تابستانی به مناطق توریستی جلب می كنند به شرح زیرند: 6
پیشینه تاریخی منطقه مورد مطالعه 8
ژئومورفولوژی 9
درجه حرارت 10
جدول شماره1: بارندگی ماهانه كاشان طی دوره30 ساله (1380-1352) 10
جدول شماره2- درجه حرارت ماهانه كاشان طی دوره30 ساله(1380-1352) 11
یافته ها: 12
عكس شماره4-4: چشم انداز روستاهای اطراف  از بالای تپه سیلك (منبع: نگارنده) 13
عكس شماره4-20: مسجد و مدرسه آقا بزرگ كاشان 15
عكس شماره4-5: فضای بیرونی باغ فین (منبع: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كاشان) 16
عكس شماره4-6 ازدحام جمعیت برای ورودبه حمام فین 17
عكس شماره4-12: پشت بام خانه بروجردی‌ها(منبع: نگارنده) 17
عكس شماره4-15 شیشه‌كاری درب‌های خانه طباطبایی‌ه(منبع: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كاشان) 18
*جدول شماره3- آمار بازدیدكنندگان داخلی برخی از بناهای تاریخی كاشان در فصول مختلف طی سال‌های1386-1384 19
جدول شماره5- آمار بازدید كنندگان بناهای تاریخی حوزه مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری كاشان 19
شكل شماره 1- راهنمای توریستی كاشان منبع: روزنامه همشهری (كاشان)،1386 20
نتبجه‌گیری و پیشنهادات: 21
منابع: 23
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

☑️ پشتیبانی 24 ساعته 🟢