استفاده از سبک های تفکر در دانش آموزان برای پیش بینی میزان خلاقیت

استفاده از سبک های تفکر در دانش آموزان برای پیش بینی میزان خلاقیت

متخصصان معتقدند نیروی انسانی هوشمند و خلاق ، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهره وری پایدار می باشد به همین جهت پرورش خلاقیت ، مدت هاست در دستور کار نظام های آموزشی قرار گرفته است

✔️ بهترین کیفیت در سطح فروشگاه های اینترنتی

✔️ قابلیت ویرایش فایل

✔️ دانلود سریع با لینک مستقیم

استفاده از سبک های تفکر در دانش آموزان برای پیش بینی میزان خلاقیت

متخصصان معتقدند نیروی انسانی هوشمند و خلاق ، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهره وری پایدار می باشد به همین جهت پرورش خلاقیت ، مدت هاست در دستور کار نظام های آموزشی قرار گرفته است

مشخصات فایل

تعداد صفحات 27
حجم 0/49 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

دانلود مقاله رشته روانشناسی

استفاده از سبک های تفکر در دانش آموزان برای پیش بینی میزان خلاقیت

 
چکیده
متخصصان معتقدند نیروی انسانی هوشمند و خلاق ، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهره وری پایدار می باشد . به همین جهت پرورش خلاقیت ، مدت هاست در دستور کار نظام های آموزشی قرار گرفته است و از آن به بعد شناخت عوامل مرتبط با خلاقیت مورد توجه ویژه است . پژوهش حاضر به منظور بررسی چگونگی پیش بینی میزان خلاقیت به وسیله سبک های تفکر در دانش آموزان انجام گرفته است . روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است . 
 
جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه ( دختر و پسر ) شهر شیراز می باشد . با توجه به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی و بر اساس جدول مورگان ، ابتدا از بین نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز به قید قرعه ناحیه 4  آموزشی انتخاب شد ، سپس 375 نفر ( 191 دختر و 184 پسر ) از دانش آموزان این ناحیه ، پرسشنامه خلاقیت عابدی ( 1372 ) و پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ – واگنر ( 1992 ) را تکمیل نمودند . داده ها به کمک روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون ، t مستقل ، تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند . 
 
یافته ها نشان می دهد ، بین سبک های تفکر با خلاقیت رابطه معناداری وجود دارد ( P<0/01 ) ، همچنین فقط از لحاظ سبک های تفکر کلی نگر ، آزاداندیش ، درونی و بیرونی بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد ( P<0/01 ) ، بعلاوه بین دختر و پسر از لحاظ خلاقیت تفاوت معناداری مشاهده نگردید . ( P>0/01 ) . با توجه به نتایج به دست آمده مقتضی است به سبک های تفکر و چگونگی اثرگذاری آن بر خلاقیت دانش آموزان توجه شود و در نهایت مفیدترین سبک های تفکر به دانش آموزان آموزش داده شود . 
 
 
کلمات کلیدی:

خلاقیت

سبک های تفکر

نظام های آموزشی

دانش آموزان پسر و دختر

 
 
مقدمه
 خلاقیت از جمله متغیرهایی است که در فرایند یادگیری و تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار می باشد . از آن جا که از اهداف مهم آموزش و پرورش ، پرورش استعدادهای خلاق است ، توجه به این توانایی دانش آموز و تاثیر آن بر فرایند یادگیری و متغیرهای میانجی آن ضروری به نظر می رسد . از دیدگاه برخی از محققان از جمله[ بارون 2003 ،مرجع 18 ] ، خلاقیت سازه ای است که با مولفه های هیجانی و شناختی در هم آمیخته است [ سروی و استا و همکاران ، 2010 ؛ به نقل از کاظمی ، 1390 ، مرجع 9 ] . [ استرنبرگ ، 1988 ، مرجع 21 ، 19 ، 21 ، 22 ، 23 ، 24 ، 25 ]  نیز بیان  می کند که خلاقیت مفهومی تک وجهی نیست و معتقد است که توانایی های چند بعدی شناختی و هیجانی عامل پدیدایی خلاقیت اند . استرنبرگ خلاقیت را اندیشیدن درباره امور به شیوه ای غیرمعمول و رسیدن به راه های منحصر به فرد معرفی می کند .
 
 وی همچنین سبک های تفکر ، دانش ، شخصیت و محیط را در خلاقیت موثر می داند . [ گریگورینکو ، 2000 ، مرجع 14 ] ، معتقدند شناخت و به کارگیری سبک های تفکر و عوامل مرتبط با آن در دنیای آموزشی و حرفه ای ضروری است و عدم توجه به آن به ویژه در موقعیت های آموزشی به پرورش نیافتن یا نادیده گرفتن توانایی ها منجر می شود . بررسی پژوهش های مرتبط با خلاقیت نشان می دهد که عوامل شناختی از جمله سبک های تفکر بر خلاقیت تاثیر دارد ، اما اینکه کدام سبک تفکر با خلاقیت رابطه و همبستگی مثبت یا منفی دارد همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد . سبک های تفکر به شیوه های ترجیحی افراد در استفاده از توانایی هایشان گفته می شود . [ ژانگ ، 2006 ، مرجع 26 و 27 و 28 ] ؛ بنابراین سبک تفکر به خودی خود یک توانایی نیست بلکه به چگونگی استفاده از توانایی ها اشاره دارد . ویژگی اساسی انسان برخورداری از قدرت تفکر است . 
 
 
 
 
فهرست مطالب
استفاده از سبک های تفکر در دانش آموزان برای پیش بینی میزان خلاقیت 1
چکیده 2
كلید واژه ها : 3
مقدمه 4
فرضیه های پژوهش 6
روش تحقیق ، جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه 7
ابزار های پژوهش 7
یافته های پژوهش 8
یافته های توصیفی 8
جدول1 : بررسی آماره‌ی توصیفی ( میانگین و انحراف معیار ) سبک های تفکر و خلاقیت دانش آموزان را نشان می دهد. 8
یافته های استنباطی 10
جدول2 : نتایج آزمون معناداری رابطه‌ی بین سبک های تفکر با خلاقیت کل دانش آموزان 10
فرضیه‌ی دو : بین خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد . 11
جدول3 : آزمون t گروه های مستقل برای بررسی تفاوت خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر 11
فرضیه‌ی سه : بین سبک های تفکر دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. 12
جدول4 : آزمون t گروه های مستقل برای بررسی تفاوت خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر 12
پرسش یک : کدام یک از سبک های تفکر پیش بینی کننده‌ی قوی تری برای خلاقیت دانش آموزان می باشند؟ 14
جدول 6 : نتایج بررسی ضرایب رگرسیون جهت تعیین نقش متغیرهای پیش بین در متغیر ملاک کل دانش آموزان 15
پرسش دو : میزان استفاده از انواع سبک های تفکر در دانش آموزان چگونه است ؟ 16
جدول7 : چگونگی میزان استفاده از انواع سبک های تفکر(از بیش ترین به کم ترین) در کل دانش آموزان 16
بحث و نتیجه گیری 18
پیشنهادات 21
منابع فارسی 22
منابع انگلیسی 24
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

☑️ پشتیبانی 24 ساعته 🟢