اختلاف فیزیولوژیک در میوه مرکبات 14 ص 💯

دانلود اختلاف فیزیولوژیک در میوه مرکبات 14 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

اختلاف فیزیولوژیک در میوه مرکبات 14 ص

اختلاف-فیزیولوژیک-در-میوه-مرکبات-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏ام‏روزه درختا‏ن مركبات در هر نقطه‏‌‏اي از جهان ‏كه شرايط آ‏ب و هواي ايجاب‏ ك‏ند‏، كاشته مي‏‌‏شود‏.‏
‏پرورش مركبات در ‏ج‏هان، ساليان دراز به صورت كشت بذري بوده و در نتيجه، تغييرات وسيعي از نظر صفات‏ در بين آنها حاضل شده‏‌‏ان‏د و دورگ‏‌‏هاي طبيعي فراواني در مركبات ديده مي‏‌‏شود. به عنوان م‏ث‏ال مي‏‌‏توان به ليمو، گلابي آمل، ليمو خوشه‏‌‏اي، توسرخ، ترنج و دبه و امثال آن اشاره نمود كه نتيجه ‏ازدياد جنسي است. اما در قرن 18 با بروز بيماري پوسيدگي طوقه (انگومك) در ايتاليا، پيوند مركبات روي نارنج و ساير پايه‏‌‏اي مقاوم به اين بيماري، مرسوم گرديده كه به تدريج با بروز اين بيماري در ساير كشورهاي مركب‏‌‏خيز دنيا اين شيوه رواج يافت. ‏از جمله در ايران كه در سال 1297 با از بين رفتن اولين گروه ‏درختان پرتقال عمل پيوند مركبات نيز انجام شد.
‏بروز سرما و يخبندان شديد در سال 1342 موجب شد تا درجه حرارت به 13- سانتيگراد برسد و خسارت سنگيني را به باغداران شمال كشور وارد سازد. بعد از اين سرمازدگي ارقام خارجي موجود در كشور و همچنين ارقام ديگري كه از يك شركت آمريكايي خريداري شده بودند، در مناطق مركبات‏‌‏خيز شمال و جنوب ايران كشت شدند.
‏در سال 1347 نيز سرماي ديگري در شمال ايران را به وقوع پيوست و به دن‏ب‏ال آن ‏كليه ارقام خارجي به جز سه رقم نارنگي ‏انشو، كلمانتين و پرتقال تامسون ناول از بين رفتند و از آن تاريخ به بعد اين سه رقم به عنوان ارقام انتخابي و اصلي ‏در شمال ايران براي كشت در سطح و‏سيع ‏تكثير شدند.
‏توليد مركبات در جهان امروزه از اهميت اقتصادي به سزايي برخوردار بوده، با توليدي حدود 60 ميليون تن و سطح زير كشت حدود 6/1 ميليون هكتار يكي از منابع مهم توليد ثروت، مبادلات تجاري و ايجاد اشتغال در 49 كشور مركبات‏‌‏خيز جهان بوده است. امريكا مقام اول توليد مركبات در دنيا را دارا مي‏‌‏باشد.
‏در حال حاضر حدود 30 هزار هكتار از زمين‏‌‏هاي ايران زير كشت درختان مركبات است.‏ مناطق عمده كشت مركبات در شمال و جنوب ايران است.
‏اين نشريه صرفاً به منظور آشنايي با برخي ‏نشانه‏‌‏هاي اختلالات فيزيولوژيك ميوه مركبات مي‏‌‏باشد.
‏فهرست مطالب
‏خسارت ناشي از سرما
‏چين‏‌‏خوردگي ميوه مركبات
‏پوسيدگي نرم و نرمناك ميوه
‏پوسيدگي قسمت انتهايي ميوه
‏شكاف خوردن ميوه
‏ترك‏‌‏هاي سطحي پوست ميوه
‏ريزش بهاره ميوه
‏بدشكلي ميوه‏‌‏ها
‏نكروزه شدن گل‏‌‏گاه ميوه مركبات
‏ابلقي برگ و ميوه مركبات
‏اختلالات فيزيولوژيك در ميوه
‏1. خسارت ناشي از سرما (Chilling injury‏)
‏بعضي از ميوه‏‌‏هاي مركبات ‏وقتي در سرما نگهداري شوند، پوست آنها آسيب مي‏‌‏بيند. اين حالت را نبايد با خسارت ناشي از يخ‏‌‏زدگي كه در دماي زير صفر رخ مي‏‌‏دهد، اشتباه گرفت. در اين حالت اغلب روي پوست ميوه‏‌‏هاي گريپ‏‌‏فروت، ليموترش زخم‏‌‏هاي آبكي ظاهر مي‏‌‏شود. اين خسارت با نگهداري ميوه در درجه حرارت‏‌‏هاي بالاتر قابل پيشگيري است‏‌‏، اما اين كار خطر پوسيدگي ميوه‏‌‏ها را افزايش مي‏‌‏دهد.
‏آغشته نمودن ميوه‏‌‏ها با موم يا واكس مخصوص و شستشوي آنها با محلول 1-5/1 در هزار بنوميل و تكتو 60 خطر پوسيدگي ميوه‏‌‏ها را كاهش مي‏‌‏دهد. ميوه ليموترش وقتي با موم پوشيده شود، سرما بيشتر بر آن اثر مي‏‌‏كند.
‏خطر اين خسارت را مي‏‌‏توان با پايين آوردن تدريجي حرارت و بالا بردن متناوب آن كاهش داد.

 

دانلود فایل