آفات مهم گندم وکنترل آنها 38 ص 💯

دانلود آفات مهم گندم وکنترل آنها 38 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

آفات مهم گندم وکنترل آنها 38 ص

آفات-مهم-گندم-وکنترل-آنها-38-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 38 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

38

‏دانشکده کشاورزی ورامین
‏آفات مهم گندم وکنترل آنها
‏فهرست مطالب

‏مقـدمـه 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏آفات گندم و اهميت اقتصادي آنها 4 . . . . . . . . . . . . . .
‏سن هاي زيان آور گندم 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
‏راست بالان زيان آور گندم 17 . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏جوربالان زيان آور گندم20 . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏بال ريشك داران زيان آور گندم24 . . . . . . . . . . . . . . .
‏سخت بالپوشان زيان آور گندم 26 . . . . . . . . . . . . . . .
‏بال پولك داران زيان آور گندم31 . . . . . . . . . . . . . . .
‏دو بالان زيان آور گندم33 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏بال غشائيان زيان آور گندم35 . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏كنه هاي زيان آور گندم36 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏مديريت تلفيقي آفات گندم37 . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏منابع و ماخذ38 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‏مقـدمـه‏ ‏
‏گندم عمده ترين محصول زراعي كشور است. ‏گندم از عمده ترين محصولات كشاورزي ايران و تامين كننده بيشترين نياز غذايي كشور مي باشد، همچنين روزانه حدود 47 درصد از كالري مصرفي سرانه كشور را تامين مي نمايد.
    توليد كل غلات جهان 8/1 ميليارد تن است كه بيشترين ميزان آن (حدود 500 تا 600 ميليون تن) به گندم اختصاص دارد و از نظر سطح زير كشت و توليد سالانه نيز گندم در درجه اول اهميت قرار دارد.
    سطح زيركشت گندم در كشور ما با وجود برخي نوسانات طي سال هاي 81-1370 تقريبا ثابت بوده و از 6 ميليون و 193 هزار هكتار در سال 1370 به 6 ميليون و 241 هزار هكتار در سال 1381 رسيده است.
    اگر چه در برخي سال ها به علت وقوع خشكسالي كاهش زيادي در سطح زير كشت گندم مشاهده شد (به طوري كه در سال 1378 اين سطح تا 4 ميليون و 739 هزار هكتار كاهش يافت)، اما طبق آخرين آمار وزارت جهاد كشاورزي: از حدود 13 ميليون و 50 هزار هكتار اراضي زراعي حدود 9 ميليون و 510 هزار هكتار معادل 91/72 درصد در سال زراعي 84-83 به غلات اختصاص داشته است (كه از اين مقدار 57/43 درصد آن آبياري شده و 43/56 درصد بقيه به صورت ديم بوده است) و 06/73 درصد از كل، سهم گندم به شمار مي رود. شايان ذكر است كه عملكرد گندم آبي كشور 3786 و ديم 1004 كيلوگرم در هكتار بوده است
3
.
‏ ‏مهم ترين عوامل تآثيرگذار در كاهش عملكرد گندم كشور به شرح زير مي باشند:
‏پايين بودن آگاهي و دانش علمي و عملي كشاورزان
‏نارسايي در تآمين و توزيع به موقع نهاده هاي كشاورزي(بذر، كود، سم و …‏)
‏بالا بودن ميزان ضايعات در مراحل مختلف توليد
‏محدود بودن منابع آب و يا عدم وجود نظام صحيح آبياري در اغلب مناطق كشور
‏خسارت آفات، بيماريهاي گياهي، علف هاي هرز و عدم مديريت صحيح كنترل آنها
‏عدم مصرف صحيح و بهينة كودهاي شيميايي و يا كمبود و عدم توزيع به موقع آنها
‏كاربرد غير اصولي و نامنظم ماشين آلات و ادوات كشاورزي
‏عدم توسع‏ه‏ مكانيزاسيون كشاورزي در بسياري از نظام هاي بهره برداري
‏كمبود وسايل، ابزار و اعتبار در زمينه هاي مختلف تحقيق، ترويج و آموزش كشاورزي
‏كمبود سرمايه گزاري در توليد محصولات كشاورزي
‏نارسايي سياست ها و برنامه هاي كشور براي توليد محصولات كشاورزي‏
‏ ‏آ‏فات گندم ‏و اهميت اقتصادي آنها
‏ ‏
‏آفت موجودي است که خسارت اقتصادي داشته باشد. علل پيدايش آفت در سه موضوع اصلي خلاصه مي شود:
‏۱) ‏وارد شدن موجودات به مناطق جديد (تهاجم) Invasion‏؛
‏۲) ‏تغييرات اکولوژيکي؛
‏۳) ‏تغييرات اجتماعي – اقتصادي.
‏تهاجم يکي از موضوعات بسيار مهمي است که م‏خصوصاً در طي قرن اخير بدليل‏ ‏سهل‏ ‏الوصول شدن مسافرت‌ها، بسيار گسترش پيدا کرده است. در واقع تعداد بسيار زيادي از آفات مهم و کليدي در نقاط مختلف دنيا آفاتي هستند که از يک نقطه يا منطقه پراکنش بومي به مناطق جديد وارد شده‌اند و بدليل اينکه اين آفات بدون دشمنان طبيعي خود به مناطق جديد وارد مي‌شوند عموماً تبديل به آفت مي‌شوند.
5
‏دومين عامل که باعث تبديل موجودات به آفت مي‌شود تغييرات اکولوژيکي است. تغييرات اکولوژيکي با تاريخچه کشاورزي قرين است. هر عملي که انسان در طبيعت انجام مي‌دهد نوعي تغيير اکولوژيکي به همراه دارد. تغييرات اکولوژيکي در طي سده اخير بسيار زياد بوده است. تک کشتي‌هاي وسيع، استفاده از واريته‌هاي پر محصول، و عمليات اَگرو تکنيکي مثل سمپاشي باعث شده است که تعادل در اکوسيستم و طبيعت به هم بخورد.
حتي کشت گياهان زينتي در گلخانه نوعي تغيير اکولوژيکي است. معمولاً از طريق وارد کردن دشمنان طبيعي، آفات در گلخانه‌ها را کنترل مي‌كنند. در اکوسيستم طبيعي و در شرايط طبيعي زنجيره‌هاي غذايي بسيار پيچيده توسط تعداد بسيار زيادي آفت و دشمنان طبيعي ايجاد شده‌اند. از آنجا که سموم در طي نيم قرن اخير اين زنجيره پيچيده را بر هم زده‌اند، براي ايجاد تعادل مجدد زنجيره‌هاي غذايي بين گونه‌هاي گياهخوار، پارزيتوئيدها و پرداتورها حداقل به پنجاه سال تلاش مداوم نياز داريم.
در بين عوامل بر هم زننده تعادل اکولوژيک، قطعاً سموم و ترکيبات شيميايي از اهميت بسيار زيادي برخوردارند. بطوريكه سمپاشي زياد بخصوص براي مدت طويل در محيط باعث تقويت ژن مقاوم در برابر اين ترکيب شيميايي شده و در طي ساليان متمادي، اين جمعيت از طريق زاد و ولد افزايش پيدا مي‌کند و نهايتاً بعد از مدتي يک جمعيت مقاو‏م به سموم در طبيعت ظاهر مي‌شود.‏ ‏همچنين کاربرد سموم، باعث ايجاد آفت در مواردي نيز مي‌شود.
‏آفات ثانوي آفاتي هستند که از طريق کاربرد ترکيبات شيميايي بوجود مي‌آيند. بدين صورت كه آفت خاصي در طبيعت كه داراي جمعيت پاييني نيز مي‌باشد بر اثر استفاده سموم از بين رفته ولي گونه‌هايي كه آفت محسوب نمي‌شوند بعد از مدتي به آفات خطرناك تبديل مي‌شوند.
‏در اكوسيستم هاي زراعي ‏كه گندم و جو بستر زيست را تشكيل مي دهند، عوامل زنده و غير زنده اي در توليد محصول تآثيرگذار هستند كه انسان براي بدست آوردن محصول بيشتر مدام آنها را تغيير مي دهد. شناخت اين عوامل و روابط متقابل بين آنها در حفظ تعادل كمي و كيفي گونه هاي تشكيل دهند‏ه‏ يك اكوسيستم اهميت بسيار زيادي دارد. در ايران بيش از 70 گونه حشر‏ه‏ گياه خوار شناسايي شده اند كه به عنوان مصرف كنندگان اوليه از گندم و جو تغذيه مي كنند. اين حشرات گياه خوار، خود مورد تغذيه حشره خواران (حشرات انگل، انگلهاي بالقوه و شكارگران) كه مصرف كنندگان ثانوي‏ه‏ هستند، قرار مي گيرند. اتلاق واژ‏ه‏ آفت به گونه هايي كه زيان اقتصادي ندارند جايز نيست و تلاش براي حذف اين گونه ها، نابودي دشمنان طبيعي آنها، طغيان احتمالي آفات بالقوه و كاهش تنوع زيستي در اكوسيستم هاي زراعي را به همراه خواهد داشت.
‏گسترش و طغيان سن گندم در اثر تخريب مراتع به عنوان زيستگاه هاي دائمي اين حشره و تبديل آنها به اراضي ديم كم بازده و فراهم آوردن بستر زيست مناسب تر براي تغذيه و توليد مثل آن، مثال خوبي براي نشان دادن چگونگي ايجاد يك آفت در اثر تغيير اكوسيستم توسط انسان است.
‏ محدود بودن دامن‏ه‏ ميزباني آفات غلات و مكان زمســـتان گذراني تعداد زيادي از آنها كه در خاك و بقــاياي محصول صورت مي گيرد، موجب مي شود كه جمعيت اكثر اين آفات، با تناوب زراعي و انجام عمليات زراعي پس از برداشت، به مقدار قابل توجهي كاهش يابند. عليرغم اين مسئله، حدود 15 گونه از حشرات زيان آور گندم و جو را مي توان نام برد كه به عنوان آفات درج‏ه‏ اول و دوم، زيان اقتصادي قابل توجهي به اين محصولات وارد مي كنند.
‏خسارت ناشي از آفات، بيماريها و علف هاي هرز در كشور ما حدود 30-35 درصد برآورد گرديده است كه‏ ‏10-12 درصد آن به حشرات زيان آور اختصاص دارد. بدين معني كه با ‏مديريت كنترل اين عوامل، مي توان‏10-12 درصد عملكرد واقعي گندم را افزايش داد و آن را به حداكثر عملكرد قابل دسترس كه در شرايط ديم و آبي به ترتيب 4 و 14 تن در هكتار ذكر شده است، نزديك تر ساخت.

 

دانلود فایل