چگونه پوستی بی‌عیب و ‌نقص داشته باشیم؟

پوست، تاثیر زیادی در زیبایی فرد دارد و داشتن یک پوست صاف، بیانگر ذهنی شاداب و جوان است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای داشتن پوستی صاف باید هزینه‌های زیادی را بپردازند، در صورتی که می‌توان با یک روتین و مراقبت روزانه و داشتن یک رژیم صحیح، پوستی شفاف، درخشان و سالم داشت.


بخش اول پوست‌تان را تمیز کنید


1. مشخص کنید چه نوع پوستی دارید

دانستن و آگاهی از نوع پوست‌تان، به شما کمک می‌کند تا نحوه‌ی مراقبت از آن را بدانید و مشکلات پوستی‌تان را برطرف کنید. پوست هر فرد متفاوت است. به طور کلی پوست، به 3 دسته‌ی چرب، خشک و معمولی طبقه‌بندی می‌شود. برای تشخیص نوع پوست‌تان، ابتدا آن را با یک پاک کننده‌ بشویید، پس از گذشت 1 ساعت با دقت به پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه‌تان نگاه کنید. اگر در پوست‌تان احساس کشیدگی و خشکی می‌کنید نوع پوست‌تان خشک است. اگر پوست‌تان در نواحی گفته شده براق باشد یعنی شما پوستی چرب دارید و اگر فقط نواحی بینی، چانه و پیشانی‌تان کمتر براق باشد، شما پوست معمولی دارید.

  • نوع پوست با گذشت زمان تغییر می‌کند. اگر هنگام استفاده از محصولات درمانی برای پوست‌، التهاب و تحریک پذیری را مشاهده کردید مکن است به این دلیل باشد که نوع پوست‌تان تغییر کرده است.

2. برای خلاص شدن از آکنه، یک راه درمانی پیدا کنید

آکنه هنگامی که منافذ پوست با گرد و غبار، آلودگی، چربی و سلول‌های مرده پر می‌شود و آن‌ها را متورم می‌کند به وجود می‌آید. در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی – بهداشتی دارو و یا کرم‌هایی برای رفع آکنه وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را برطرف کنید. بهتر است دستورالعمل‌های مربوط به هر دارو را به دقت بخوانید و از مصرف بیش از اندازه‌ی آن خودداری کنید.

  • جوش سر سیاه به این معناست که منافذ پوست شما باز است در حالی که جوش سر سفید یک لایه‌ی نازک از پوست‌تان بسته شده است که باعث تغییر رنگ در پوست‌تان می‌شود. مراقبت از جوش‌های سر سیاه و سر سفید کاملا یکسان است و نیاز به درمان‌های مختلفی ندارند.
  • آکنه، بیشتر در صورت ظاهر می‌گردد ولی در قسمت‌های دیگر بدن نیز مثل: گردن، قفسه‌ی سینه، پشت، شانه‌ها و بازوها ایجاد می‌شود.
  • برخی از محصولات مربوط به رفع آکنه، ممکن است باعث تحریک پوست‌تان شود. در صورتی که این اتفاق رخ داد بهتر است استفاده از آن دارو را متوقف کنید و به سراغ یک درمان دیگر بروید که کمتر پوست‌تان دچار التهاب شود.
  • اگر داروهایی که مصرف می‌کنید پس از 2 الی 4 هفته نتیجه‌بخش نبود باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

3. صورتتان را بشویید

با آب ولرم صورت‌تان را بشویید. بهتر است از آب سرد برای شستن پوست‌تان استفاده نکنید، زیرا منافذ پوست را می‌بندد. توصیه می‌شود از آب ولرم استفاده کنید، چرا که بهترین و موثرترین گزینه برای پوست‌تان است که احساس طراوت و شادابی را به شما منتقل می‌کند.

  • پوست خود را اسکراب نکنید، چرا که باعث تحریک آکنه می‌شود.
  • صورت‌تان را در روز دو بار بشویید(صبح هنگام بیدار شدن و شب هنگام خوابیدن). همچنین باید صورت خود را پس از تعریق (مثل ورزش کردن، پوشیدن کلاه ایمنی) کامل بشویید.
  • اگر از محصولاتی مثل تونر، مرطوب کننده یا داروهای ضد آکنه استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های مربوط به هر کدام را بررسی کنید تا ببینید چه موقع بهتر است پوست‌تان را بشویید.

4. از تونر استفاده کنید

تونر، یک لوسیون شفاف کننده است که به پاک کردن چربی اضافی روی پوست و کاهش اندازه‌ی منافذ پوستی، به شما کمک می‌کند. مقداری از تونر را روی یک پنبه بریزید و به تمام قسمت‌های صورت‌تان بزنید. انتخاب یک تونر مناسب به نوع و رنگ پوست‌تان بستگی دارد.

  • اگر پوست حساسی دارید از یک تونر بدون الکل استفاده کنید. همچنین اگر هنگام استفاده از تونر پوست‌تان تحریک شد و یا سوزش پیدا کرد توصیه می‌شود استفاده از آن را متوقف کنید.

5. از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کننده‌ها، از خشکی پوست جلوگیری و آن را درمان می‌کنند. مقداری از آن را روی پوست‌تان بزنید و آن را پخش کنید. مرطوب کننده‌های زیادی وجود دارند که باید با توجه به نوع پوست‌تان، آن را خریداری کنید.


بخش دوم پوست خود را بی‌عیب و نقص نگه دارید


1. پوست‌تان را به طور منظم لایه برداری کنید

بسته به نوع پوست‌تان، روش‌های مختلفی برای لایه برداری وجود دارد. لایه برداری، سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و به ترمیم پوست کمک شایانی می‌کند. سلول‌های مرده، منافذ پوست را می‌بندند که باعث بروز آکنه می‌شود.

  • درست همانند زمانی که پوست‌تان را به آرامی می‌شویید، لایه برداری هم باید به آرامی انجام شود. پس از آن، از یک مرطوب کننده استفاده کنید. در غیر اینصورت پوست شما خشک می‌شود.

2. غذای سالم بخورید

شما باید میوه و سبزیجات زیادی را مصرف کنید. سعی کنید از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید، زیرا دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند که باعث حفظ سلامت پوست می‌شوند. آجیل، غلات سبوس‌دار و ماهی نیز حاوی مواد مغذی برای سلامت پوست هستند.

  • از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل نان سفید، شیرینی‌ و لبنیات چرب پرهیز کنید.

3. روزانه آب زیاد بنوشید

آب برای سلامت پوست بسیار مفید است ولی میزان مورد نیاز آن در افراد متفاوت است. آب مورد نیاز بدن‌ به عواملی مثل میزان فعالیت بدنی‌، جایی که در آن زندگی می‌کنید و وضعیت سلامتی‌تان بستگی دارد، لذا نمی‌توان گفت یک فرمول ثابتی وجود دارد و باید افراد به یک نسبت آب بنوشند. مثلا افرادی که در مناطقی با آب و هوای گرم زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که در مناطقی با آب و هوای سردتری زندگی می‌کنند به آب بیشتری نیاز دارند.

  • همچنین می‌توانید از میوه و سبزیجاتی که حاوی آب فراوانی هستند مثل خیار، هندوانه، کاهو و کرفس استفاده کنید.

4. از لمس کردن صورت‌تان اجتناب کنید

دستان شما کثیف است و لمس صورت‌تان باعث می‌شود تمام آلودگی‌ها و باکتری‌ها به صورت‌تان منتقل و پوست‌تان چرب شود، در نتیجه آکنه روی پوست‌تان ظاهر می‌شود.   

  • ناخن‌هایتان را کوتاه کنید، زیرا در زیر ناخن‌ها میکروب وجود دارد و هنگام خاراندن پوست باعث می‌شود میکروب‌ها به پوست‌تان منتقل شود. ناخن‌های کوتاه‌تر فضای کمتری را برای به دام انداختن میکروب‌ها خواهند داشت.

5. مراقب محصولات آرایشی باشید

لازم نیست که استفاده از لوازم آرایشی را متوقف کنید. بهتر است هنگامی که می‌خواهید از لوازم آرایشی استفاده کنید آن را به آرامی روی پوست‌تان بزنید. آرایش غلیظ، منافذ پوست‌تان را مسدود می‌کند و باعث می شود آکنه‌های بیشتری روی پوست‌تان ایجاد شود. قبل از خواب حتما آرایش‌تان را پاک کنید.

  • از محصولات آرایشی که بر پایه‌ی آب هستند استفاده کنید، زیرا راحت‌تر پاک می‌شوند و منافذ پوست‌تان را نسبت به لوازم آرایشی بر پایه روغن کمتر مسدود می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل لایه‌برداری پوست با شکر 

نظر دهید

پاسخ دهید