چگونه می‌توان ریشه‌های ضعیف مو را تقویت کرد؟

اگر متوجه شدید موهای شما به طور منظم ریزش پیدا می‌کند ممکن است ریشه‌ی موی ضعیفی داشته باشید. خوشبختانه، تعدادی راه‌حل آسان و ارزان برای تقویت آن‌ها وجود دارد. استفاده از محصولات تقویت کننده را در نظر بگیرید و تمام سعی خود را بکنید تا از مواد شیمیایی نامساعد دوری کنید. در صورت امکان، از ابزارهای حرارتی خودداری کنید و میزان شامپو و رنگ کردن موهای خود را به حداقل برسانید. برای داشتن موهای سالم و قوی، یک رژیم متعادل داشته باشید و آب زیادی بنوشید. به طور معمول حدود 6 هفته طول می‌کشد تا موهای شما به طور قابل توجهی قوی‌تر شوند. در این مقاله، به مطالب زیر می‌پردازیم. با استایلی همراه باشید.

1- با استفاده از محصولات تقویت کننده

2- جلوگیری از ریزش و آسیب دیدگی مو

3- تقویت موها با مواد مغذی مناسب

بخش اول با استفاده از محصولات تقویت کننده

1- از محصولات بدون سولفات برای داشتن موهای محکم و قوی استفاده کنید

تقویت ریشه مو

محصولات مو با مواد شیمیایی سخت مانند: سولفات‌ها، فولیکول‌های اطراف ریشه‌های مو را سست می‌کنند. با گذشت زمان و استفاده کردن از این محصولات، باعث می‌شوند که موهای شما به راحتی از بین بروند. لیست مواد تشکیل دهنده در پشت بطری‌ها را بررسی کنید و به دنبال هرگونه افزودنی بدون سولفات باشید. اگر محصولات شما حاوی این ترکیبات هستند، از خرید آن‌ها اجتناب کنید و یک جایگزین بدون سولفات خریداری کنید.

2- پوست سر خود را با روغن مو مرطوب کنید تا ریشه‌ها تقویت شوند

تقویت ریشه مو

یک پوست سر سالم و تغذیه شده، به رشد مو و سلامت فولیکول‌ها کمک می‌کند. روغن موی مورد علاقه خود را روی پوست سر‌ خود ماساژ دهید و اجازه دهید 20 دقیقه قبل از شستشو روی موهایتان بماند. سعی کنید حداقل هفته‌ای یکبار این کار را انجام دهید تا پوست سر خود را مرطوب نگه دارید.

  • اگر روغن مو ندارید، به جای آن از روغن نارگیل و یا روغن بادام استفاده کنید.

3- برای تغذیه ریشه‌های مو از شامپو کراتین استفاده کنید

تقویت ریشه مو

کراتین، یک پروتئین طبیعی است که در ساقه‌های مو یافت می‌شود. شامپو کراتین را برای کمک به جلوگیری از ریزش مو و موخوره انتخاب کنید. برای تقویت ریشه‌های مو، شامپو را روی پوست سر خود بمالید تا ریشه‌ی موهایتان را تقویت کند .

  • یک شامپو کراتین را از یک سالن‌ آرایشگاه یا از فروشگاه لوازم آرایشی-بهداشتی خریداری کنید.

4- برای مرطوب کردن و تقویت موهای خود از ماسک مو استفاده کنید

تقویت ریشه مو

یک ماسک مو را انتخاب کنید که برای تقویت موهای شما طراحی شده است، زیرا استفاده از این نوع ماسک‌ها‌ به ریشه‌های ضعیف موی شما کمک می‌کنند. به دنبال کلماتی مانند “کاهش ریزش مو”، “برای موهای آسیب دیده” یا “تقویت” روی بسته‌ی محصول بگردید. این ماسک را روی موهای مرطوب بمالید و بگذارید حدود 30 دقیقه یا مطابق دستورالعمل روی جعبه، روی موهایتان بماند.

  • در صورت امکان، ماسک موی طبیعی را انتخاب کنید، چرا که به شما کمک می‌کند روغن‌های طبیعی موجود در موهای شما حفظ شود.

بخش دوم جلوگیری از ریزش و آسیب دیدگی مو

1- موهای خود را با آب گرم بشویید تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید

تقویت ریشه مو

هنگامی که موهای خود را در حمام می‌شویید، از تنظیم دمای بیش از حد آن خودداری کنید، چرا که می‌تواند رطوبت طبیعی موهای شما را از بین ببرد و ریشه‌های موی‌تان را تضعیف کند. در عوض، درجه حرارت را روی دمای اتاق یا پایین‌تر تنظیم کنید تا بتوانید آن را کنترل کنید.

  • به همین ترتیب، اگر موهای ضعیفی دارید از رفتن به استخرهای گرم به طور منظم خودداری کنید، زیرا این کار باعث خشک شدن موهایتان می‌شود.

2- در هفته فقط 1 یا 2 بار موهای خود را بشویید

تقویت ریشه مو

شستن موهای شما هر روز می‌تواند آن‌ را خشک و شکننده کند. برای قوی نگه داشتن ریشه‌ها، موهای خود را کم و بیش به طور معمول بشویید. در صورت امکان، سعی کنید موهای خود را بیش از یکبار در هفته نشویید.

  • از شامپوی خشک استفاده کنید تا موهایتان تازه به نظر برسد.  
  • هنگامی که موهای خود را می‌شویید ، سعی کنید با آن ملایم رفتار کنید.

 بیشتر بخوانید: با ۳ روش پوست سرتان را تمیز کنید 

3- انواع مدل موهای مختلف را امتحان کنید تا از ضعیف شدن فولیکول‌های مو جلوگیری کنید

تقویت ریشه مو

اگر هر روز موهای خود را به همان سبک می‌بندید، می‌تواند به ریشه‌ی موهایتان آسیب برساند. سعی کنید هر روز مدل موهای مختلف را امتحان کنید تا موهایتان کمی استراحت کند. به عنوان مثال، موهای خود را یک روز ببافید، روز بعد آن را رها کنید و روز بعد آن را گوجه‌ای کنید.

  • از محکم بستن بیش از حد موهایتان خودداری کنید، چرا که این کار باعث ضعیف شدن موهای شما می‌شود.

4- سعی کنید در صورت امکان از وسایل حرارتی استفاده نکنید

تقویت ریشه مو

با گذشت زمان و استفاده از وسایل گرمایشی مثل سشوار کردن، فر و یا صاف کردن موها باعث ضعیف شدن فولیکول‌های موهایتان می‌گردد و به ریشه‌‌ی موهایتان آسیب می‌رساند. در صورت امکان، اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شود و بدون استفاده از وسایل حرارتی به آن حالت دهید.

  • در صورت استفاده از وسایل حرارتی، همیشه موهای خود را با اسپری محافظ مو اسپری کنید تا آسیب‌های ناشی از گرما را به حداقل برسانید.

5- برای جلوگیری از آسیب بیشتر، از رنگ کردن موهای خود خودداری کنید

تقویت ریشه مو

استراحت دادن به موها از رنگ کردن به آن اجازه می‌دهد تا موها روغن‌های طبیعی خود را بدست آورند. اگر موهای شما غالبا ضعیف است و می‌ریزد، در نظر بگیرید که از رنگ موی دائمی استفاده نکنید. اگر واقعا می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید، سعی کنید فقط هر 6 ماه یکبار آن را رنگ کنید تا آسیب‌ها به حداقل برسد.

  • توجه داشته باشید که دکلره کردن بیشتر از رنگ کردن به موهای شما آسیب می‌رساند.

بخش سوم تقویت موها با مواد مغذی مناسب

1- برای تغذیه ریشه‌های مو، مکمل‌های ویتامین A، B، C و یا E مصرف کنید

تقویت ریشه مو

این مکمل‌های مختلف به تقویت موهای شما و براق شدن آن‌ها کمک می‌کنند. با گذشت زمان، می‌توانند به تغذیه ریشه‌های مو نیز کمک کند و موهای ضخیم‌تری را به شما ‌ببخشند. در نظر بگیرد که یک مولتی ویتامین مصرف کنید که تمام مکمل‌های موجود در آن وجود داشته باشد و یا مکمل‌ها را جداگانه مصرف کنید. دستورالعمل دوز مصرف را در پشت جعبه بررسی کنید و در صورت باردار بودن یا شرایط دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

  • در صورت امکان، از قرص‌های ویتامین ارگانیک استفاده کنید، چرا که دارای بالاترین مواد مغذی با کیفیت هستند.

2- رژیم غذایی متنوع و سالم داشته باشید

تقویت ریشه مو

تمام تلاش خود را بکنید تا مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سالم نگه داشتن ریشه‌های مو را دریافت کنید. در صورت امکان محصولات ارگانیک خریداری کنید، چرا که این محصولات حاوی سموم آفت‌کش مضری نیستند.

  • برای خرید محصولات تازه و مقرون به صرفه به بازار میوه و تربار محلی خود مراجعه کنید.

3- روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا به موهای شما کمک کند

تقویت ریشه مو

مرطوب نگه داشتن مو باعث می‌شود موهای شما براق شود و از ضعیف شدن ریشه‌های موی‌تان جلوگیری کند. هنگامی که ورزش می‌کنید و یا هوا گرم است تلاش کنید آب بیشتری بنوشید.

  • آب بدون گاز مزایای سلامتی بیشتری از آب گازدار خواهد داشت.
  • یک بطری نوشیدنی با خود حمل کنید تا بتوانید آب مورد نیاز خود را در طول روز تامین کنید.

 

نظر دهید

پاسخ دهید