پاهایتان بو می دهد ؟

پاهایتان بو می دهد ؟

طبق نظر چيني‌ها، پاها يكي از مهم‌ترين مراكز بدن هستند كه به طور طبيعي بدن را پاكسازي مي‌كنند و مقداري از سموم بدن از طريق پاها دفع مي‌شود. پاهاي ما حدود دويست و پنجاه هزار غده عروقي دارد و روزانه چيزي حدود يك فنجان عرق از آن دفع مي‌شود! حتي در طول روزهاي سرد زمستاني نيز پاها به خوبي نفس نمي‌كشند و در پوششي كه پنهان مي‌شوند، باز هم عرق مي‌كنند. عرق كردن پا در كفش احساس ناخوشايندي به ما مي‌دهد. علاوه بر آن، بوي نامطبوعي نيز از پاها به مشام مي‌رسد كه گاه ايجاد آشفتگي و استرس مي‌كند. اگر از عرق كردن پاهاي‌تان دچار ناراحتي و عذاب شده‌ايد، مي‌توانيد با به كار بردن چند روش زير از اين وضعيت خلاصي يابيد و ديگر با خيالي آسوده پاهاي‌تان را از كفش درآوريد.

از دستمال پا استفاده كنيد. در طول شب دستمال را روي پاها بكشيد تا تمام سموم دفع شده و پارازيت‌ها را جذب خود كند. صبح اگر دقت كنيد دستمال تيره‌تر شده است و بوي بد هم مي‌دهد اينكار را به مدت 90 روز انجام دهيد تا ديگر دستمال نه بوي بد بدهد و نه تغيير رنگ داشته باشد.
پاهاي خود را در يك لگن پر از آب يونيزه شده تميز كنيد. آب يونيزه شده سموم را از پاها مي‌زدايد، عملكرد كبد را بهبود مي‌بخشد، باعث تقويت دستگاه ايمني بدن مي‌شود و از التهابات پوستي مي‌كاهد. اين كار را هر يك روز در ميان به مدت 30 دقيقه انجام دهيد؛ بعد از گذشت يك ماه تأثير آن را خواهيد ديد.
يك مشت گل روي پاهاي‌تان بگذاريد. گل يك سم‌زداي طبيعي است كه بهتر است روي دستگاه پاك‌كننده بدن (پاها) قرار گيرد. اين كار را به مدت 90 روز انجام دهيد تا سموم بدن شما از طريق پاها دفع شوند.
كفشي كه به پا مي‌كنيد، روي ميزان عرق كردن پاهاي‌تان تأثير مي‌گذارد. به همان اندازه نيز جوراب‌ها تأثير گذارند. مثلا جوراب‌هاي نخي با جوراب‌هاي مصنوعي قابل مقايسه نيستند. همچنين از كفش فروشي‌هاي معتبر خريد كنيد و به جنس و كيفيت كفش‌هاي‌تان بيشتر توجه داشته باشيد تا شكل و فرم آنها. هيچ‌گاه كفش را كوچك‌تر از پاي‌تان نخريد، زيرا تعريق پاها را افزايش مي‌دهند و فضاي كافي براي نفس كشيدن پا وجود نخواهد داشت.
برخي از انواع اسپري‌ها و پودرها مي‌توانند رطوبت اضافي پاها را داخل كفش جذب كنند و آنها را خنك‌تر و خشك‌تر نگاه دارند. از اسپري ضدعرق پا استفاده كنيد. (مثل اسپري كه براي زيربغل خود استفاده مي‌كنيد). اين اسپري‌ها جلوي غده‌هاي عرق پا را مي‌گيرند. هر روز صبح پاهاي خود را بشوييد، با خشك كن به خوبي خشك كنيد و سپس يك لايه نازك از اسپري ضدعرق به پاهاي خود بزنيد. قبل از آنكه جوراب‌ها و كفش‌هاي خود را به پا كنيد، اجازه دهيد خوب خشك شوند.
اگر پاهاي‌تان خيلي عرق مي‌كند؛ به طوري كه به يك مشكل جدي تبديل شده است، مي‌توانيد از بوتاكس استفاده كنيد. بوتاكس معمولاً براي رفع چين و چروك پوست استفاده مي‌شود، اما مي‌تواند جلوي پيغام‌هايي كه از اعصاب به غدد عروقي مي‌رسند را بگيرد و پاها ديگر عرق نكنند. البته تأثير آن 4-6 ماه است، ولي طي اين مدت ديگر پاهاي‌تان عرق نمي‌كند.

آیا نگران بوی بد پاهایتان هستید؟
عرق کردن پا ممکن است مشکلی ایجاد نکند. داشتن یک پای عرق کرده به معنای داشتن یک پای بد بو نیست. برای کاهش بوی بد پاهایتان بایستی باکتری های مولد بوی بد را از بین ببرید. این باکتری ها در محیط گرم و مرطوب کفش های شما رشد می کنند.برای خلاصی از بوی بد پاهای عرق‌کرده، به توصیه های زیر عمل کنید:
۱- حتماً جوراب بپوشید. پوشیدن کفش بدون جوراب، باعث رشد باکتری های مولد بوی بد می شود. پوشیدن جوراب به خصوص جوراب نخی باعث کاهش بوی بد پاها می شود.  ۲- مرتباً جوراب های خود را عوض کنید. هنگامی که به مدرسه یا سر کار می روید، چند جفت جوراب اضافی همراه خودتان داشته باشید و وسط روز آن را عوض کنید.  ۳- پاهای خود را در محلول آب و سرکه قرار دهید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در دو لیتر آب حل کنید. سپس می توانید موقع تماشای تلویزیون یا خواندن روزنامه یا کتاب، پاهای خود را در این محلول قرار دهید.  ۴- به طور منظم پاهای خود را با آب و صابون بشویید. نیازی نیست که از صابون های آنتی باکتریال برای کشتن میکروب های مولد بو در پاهایتان استفاده کنید. استفاده از صابون های معمولی کافی است.  ۵- می توانید از دئودورانت های مخصوص زیر بغل برای کاهش بوی بد پاهایتان استفاده کنید.  ۶- کفش ها را در هوای آزاد بگذارید. اگر کفی کفش تان در می آید، آن را بیرون آورید و در معرض هوای آزاد قرار دهید. دو روز پشت سر هم، یک کفش را نپوشید.
صندل‌هاي انگشتي در فصل تابستان طرفداران بسياري دارند، زيرا پاها در آنها خنك‌تر مي‌مانند. درست است كه كفش‌هاي پاشنه‌دار به زيبايي پاهاي شما مي‌افزايد، اما در گرماي طاقت‌فرساي تابستان مهم‌ترين مسأله سلامت پاها و راحتي شماست. صندل‌هاي تخت به خاطر نرمي و راحتي پاها در آن‌ها در طرح‌ها و مدل‌هاي مختلف در فصول گرم سال عرضه مي‌شوند و كفش‌هاي پاشنه بلند جاي خود را به صندل‌هاي تخت بدون پاشنه مي‌دهند. برخي از صندل‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه پاشنه هم دارند و خانم‌هايي كه علاقه‌مند به استفاده از كفش‌هاي پاشنه‌دار در تمام فصل‌هاي سال هستند، اين مدل را ترجيح مي‌دهند. با گرم شدن هوا مردم سعي مي‌كنند زمان بيشتري را در خارج از خانه بگذرانند و از برخي تفريحات مثل پياده‌روي در پارك، رفتن به ماهيگيري، رفتن به گردش و خريد با دوستان و … بيشتر لذت ببرند. شايد گرماي تابستان تنها عامل ايجاد دردسر در چنين مواقعي باشد، ولي اين مشكل را مي‌توان با برخي راهكارها تا حدودي كم كرد. افرادي كه عادت دارند هر روز پياده‌روي كنند، مي‌دانند راحتي پاها مهم‌ترين مسأله در پياده‌روي كردن است. براي جلوگيري از عرق كردن پاها بهتر است از صندل‌ مورد علاقه خود استفاده كنيد تا بدون احساس خستگي و گرماي زياد در پاها، هر چقدر كه مي‌خواهيد، به پياده‌روي بپردازيد. اگر از تخت بودن كفه صندل احساس ناراحتي مي‌كنيد، مي‌توانيد از انواع كفه‌دار آنها استفاده كنيد. هيچ‌گاه از صندل‌هاي لاانگشتي براي پياده‌روي‌هاي طولاني استفاده نكنيد؛ زيرا در راه رفتن شما اختلال ايجاد مي‌كنند و موجب بروز برخي دردها در پاشنه و ساق پا مي‌شوند. صندل‌هاي بنددار بيشتر در پاها سفت مي‌شوند و به نحوي به شما كمك مي‌كنند تا هنگام راه رفتن انرژي زيادي صرف نگاه داشتن صندل در پا نكنيد و با خيال راحت‌تري راه برويد.

به هنگام استفاده از صندل‌ها چند نكته را مورد توجه قرار دهيد:
اگر از صندل‌ها بدون جوراب استفاده مي‌كنيد، گاهي اوقات به پاشنه پاهاي‌تان توجه كنيد؛ زيرا پس از چند ماه استفاده، پاشنه پا كم‌كم سفت شده و پينه مي‌بندد. گاهي اوقات با آب گرم و سنگ پا اين پوست مرده را از سطح پاشنه پاهاي خود پاك كنيد. درست است كه پاها درون صندل عرق نمي‌كنند، ولي به دليل روباز بودن، گاهي اوقات چرك‌ها و برخي مواد در لاي انگشت پاها جمع مي‌شوند و ايجاد قارچ مي‌كنند؛ به اين منظور پاهاي خود را به طور مرتب ضدعفوني كرده و بعد از شست‌وشو خشك كنيد.

از دستمال پا استفاده كنيد. در طول شب دستمال را روي پاها بكشيد تا تمام سموم دفع شده و پارازيت‌ها را جذب خود كند. صبح اگر دقت كنيد دستمال تيره‌تر شده است و بوي بد هم مي‌دهد اينكار را به مدت 90 روز انجام دهيد تا ديگر دستمال نه بوي بد بدهد و نه تغيير رنگ داشته باشد.
پاهاي خود را در يك لگن پر از آب يونيزه شده تميز كنيد. آب يونيزه شده سموم را از پاها مي‌زدايد، عملكرد كبد را بهبود مي‌بخشد، باعث تقويت دستگاه ايمني بدن مي‌شود و از التهابات پوستي مي‌كاهد. اين كار را هر يك روز در ميان به مدت 30 دقيقه انجام دهيد؛ بعد از گذشت يك ماه تأثير آن را خواهيد ديد.
يك مشت گل روي پاهاي‌تان بگذاريد. گل يك سم‌زداي طبيعي است كه بهتر است روي دستگاه پاك‌كننده بدن (پاها) قرار گيرد. اين كار را به مدت 90 روز انجام دهيد تا سموم بدن شما از طريق پاها دفع شوند.
كفشي كه به پا مي‌كنيد، روي ميزان عرق كردن پاهاي‌تان تأثير مي‌گذارد. به همان اندازه نيز جوراب‌ها تأثير گذارند. مثلا جوراب‌هاي نخي با جوراب‌هاي مصنوعي قابل مقايسه نيستند. همچنين از كفش فروشي‌هاي معتبر خريد كنيد و به جنس و كيفيت كفش‌هاي‌تان بيشتر توجه داشته باشيد تا شكل و فرم آنها. هيچ‌گاه كفش را كوچك‌تر از پاي‌تان نخريد، زيرا تعريق پاها را افزايش مي‌دهند و فضاي كافي براي نفس كشيدن پا وجود نخواهد داشت.
برخي از انواع اسپري‌ها و پودرها مي‌توانند رطوبت اضافي پاها را داخل كفش جذب كنند و آنها را خنك‌تر و خشك‌تر نگاه دارند. از اسپري ضدعرق پا استفاده كنيد. (مثل اسپري كه براي زيربغل خود استفاده مي‌كنيد). اين اسپري‌ها جلوي غده‌هاي عرق پا را مي‌گيرند. هر روز صبح پاهاي خود را بشوييد، با خشك كن به خوبي خشك كنيد و سپس يك لايه نازك از اسپري ضدعرق به پاهاي خود بزنيد. قبل از آنكه جوراب‌ها و كفش‌هاي خود را به پا كنيد، اجازه دهيد خوب خشك شوند.
اگر پاهاي‌تان خيلي عرق مي‌كند؛ به طوري كه به يك مشكل جدي تبديل شده است، مي‌توانيد از بوتاكس استفاده كنيد. بوتاكس معمولاً براي رفع چين و چروك پوست استفاده مي‌شود، اما مي‌تواند جلوي پيغام‌هايي كه از اعصاب به غدد عروقي مي‌رسند را بگيرد و پاها ديگر عرق نكنند. البته تأثير آن 4-6 ماه است، ولي طي اين مدت ديگر پاهاي‌تان عرق نمي‌كند.

نظر دهید

پاسخ دهید