نحوه جلوگیری از درد معده هنگام مصرف آنتی بیوتیک‌ها

اگر چه آنتی بیوتیک‌ها هنگام مقابله با عفونت‌های باکتریایی به خوبی عمل می‌کنند، اما اغلب می‌توانند تأثیراتی بر دستگاه گوارش شما بگذارند. درد معده، یکی از اثرات جانبی هنگام مصرف آنتی بیوتیک‌هاست، زیرا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های طبیعی را در معده شما از بین ببرند. خوشبختانه، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش احتمال ابتلا به درد معده در هنگام مصرف دارو استفاده کنید. در این مقاله، به مطالب زیر می‌پردازیم. با استایلی همراه باشید.

1- عاقلانه مصرف کردن آنتی بیوتیک‌ها

2- غلبه بر درد بیش از حد معده

بخش اول عاقلانه مصرف کردن آنتی بیوتیک‌ها

1- دستورالعمل‌های پزشک خود را دقیقاً دنبال کنید

کاهش درد معده

 هنگامی که پزشک نسخه‌ای از آنتی بیوتیک‌ها را برای شما تجویز می‌کند، در مورد نحوه مصرف دارو دستورالعمل خاصی را به شما می‌دهد. پیروی از این دستورالعمل‌ها به طور دقیق می‌تواند به شما در کاهش احتمال ابتلا به درد معده کمک کند، زیرا پزشک به احتمال زیاد نکاتی راجع به جلوگیری از این عارضه جانبی ناخوشایند را به شما می‌دهد.

  • دستورالعمل‌های شما ممکن است شامل یک زمان خاص باشد که شما باید آنتی بیوتیک را مصرف کنید تا کمترین تأثیر را روی معده شما بگذارد.
  • مگر اینکه برچسب دارو خلاف این را نشان دهد، آنتی بیوتیک‌های خود را در مکانی تاریک و خشک نگهداری کنید.
  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است نیاز به نگهداری در یخچال داشته باشند. اگر چنین است، داروی خود را در محفظه مواد غذایی نگهداری کنید. هرگز آنتی بیوتیک را فریز نکنید.

2- تعیین کنید که آیا آنتی بیوتیک شما باید همراه با غذا مصرف شود یا خیر

کاهش درد معده

 برخی از آنتی بیوتیک‌ها به همراه غذا مصرف می‌شوند. دلیل این امر این است که غذا به عنوان خنثی کننده یا سپر در برابر آنتی بیوتیک‌ها عمل می‌کند و معده شما را از ناراحتی دستگاه گوارش محافظت می‌کند. اگر دستورالعمل‌ شما شامل مصرف آنتی بیوتیک‌ همراه با غذا باشد، پس به این نکته دقت کنید و آن را همراه با غذای خود مصرف کنید در غیر اینصورت با ناراحتی معده روبرو خواهید شد.

  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها با معده خالی مصرف می‌شوند. این نوع از آنتی بیوتیک‌ها شامل آمپی سیلین و تتراسایکلین هستند. شما نباید با این داروها غذا مصرف کنید، زیرا مواد غذایی روی سرعتی که این داروها می‌توانند بر عملکرد بدن شما داشته باشد، تأثیر می‌گذارد.
  • در صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک‌ها با معده خالی، بهتر است قبل از صرف صبحانه آن‌ها را مصرف کنید، در صورت نیاز به یادآوری برای مصرف آنتی بیوتیک، از آلارم گوشی استفاده کنید.
  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها در هنگام مصرف غذاهای خاص، ممکن است باعث درد معده شما شود. به عنوان مثال تتراسایکلین ممکن است در هنگام مصرف لبنیات، منجر به درد معده شود. برای جلوگیری از درد معده در هنگام مصرف تتراسایکلین (یا هم خانواده‌ی آن، مثل داکسی سایکلین و مینوسیکلین)، مدت زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید از لبنیات پرهیز کنید.

3- حتماً هر روز مقدار صحیحی از آنتی بیوتیک را مصرف کنید

کاهش درد معده

در مصرف آنتی بیوتیک‌های خود دقیق باشید؛ از تامین دوز ناکافی، مصرف یا دوز بیش از حد اجتناب کنید. در حالی که کمبود مصرف، روی عفونت باکتریایی که می‌خواهد با آن مبارزه کند تأثیر کمتری می‌گذارد و همچنین مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند قدرت دارو و در نتیجه ناراحتی معده را افزایش دهد.

  • اگر یادآوری مصرف دارو در طول روز برایتان دشوار است، یک تقویم را در جایی که داروهای خود را نگهداری می‌کنید قرار دهید. زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، روز آن را با یک خودکار خط بزنید. به این ترتیب، شما به طور تصادفی آنتی بیوتیک مصرف نخواهید کرد.
  • نسخه شما برای مدت زمانی تجویز خواهد شد که آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت باکتریایی عمل کند. اگر مطابق تجویز، آنتی بیوتیک را مصرف نکنید احتمالاً باکتری‌هایی که در بدن شما باقی مانده‌اند می‌‌توانند عفونت را از سر بگیرند یا ممکن است دفعات بعدی که مصرف آن لازم است، آنتی بیوتیک‌ها دیگر عمل نکنند.

4- مقدار باکتری‌های خوب در بدن را افزایش دهید

کاهش درد معده

گذشته از مبارزه با باکتری‌های بد بدن، آنتی بیوتیک‌ها ممکن است به باکتری‌های خوب بدن نیز حمله کنند. هنگامی که باکتری‌های خوب مورد حمله قرار می‌گیرند، شما ممکن است درد معده را تجربه کنید. برای رفع درد معده سعی کنید سطح سالم باکتری‌های خوب را بازیابی کنید.

  • ماست ساده و غیر شیرین، منبع عالی پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های خوب هستند. در حالی که به طور معمول فقط باید روزانه 1 وعده ماست میل کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید، بنابراین بهتر است در روز 3 تا 5 وعده ماست مصرف کنید که در هنگام مصرف آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌های خوب را ذخیره کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه، به دنبال ماستی باشید که حاوی محیط کشت زنده و فعال است.
  • سیر، منبع خوبی از پربیوتیک است. پربیوتیک‌ها مواد مغذی را فراهم می‌کنند (به عنوان مثال در ماست، کلم ترش خام یافت می‌شود). مصرف 3 حبه بزرگ در روز، می‌تواند به محافظت از سطوح سالم باکتری‌های خوب کمک کند (فقط توجه داشته باشید که سیر باعث بوی بد دهان می‌شود).
  •  منابع دیگر باکتری‌های خوب عبارتند از: میسو، کلم ترش، کامبوچا و کفیر.
  •  هنگام مصرف آنتی بیوتیک، شکر را حذف کنید. شکر می‌تواند منجر به رشد باکتری شود.
  • مصرف سوپ مرغ در هنگام مصرف آنتی بیوتیک نیز می‌تواند مفید باشد.

5- در مورد تجربه‌های گذشته،‌‌ حین مصرف آنتی بیوتیک‌ها با پزشک خود صحبت کنید

کاهش درد معده

اگر سابقه شناخته شده‌ای از درد معده ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها داشته باشید، باید در مورد این واقعیت با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است به شما یک داروی جایگزین بدهد.

  • پزشک شما ممکن است مقدار دوز را نیز تنظیم کند، به طوری که احتمال کمتری وجود دارد که این دارو باعث درد معده شما شود و همچنین می‌تواند داروهای ضد تهوع (Antiemetic) را برای کاهش ناراحتی دستگاه گوارش شما مانند استفراغ یا تهوع تجویز کند.
  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند. اگر هنگام مصرف یک آنتی بیوتیک جدید، متوجه جوش یا خارش شدید پوستی شده‌اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

بخش دوم غلبه بر درد بیش از حد معده

1- یک فنجان چای بابونه بنوشید

کاهش درد معده

بابونه، یک داروی خفیف گیاهی است که می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب عمل کند. اگر در معده خود از عدم تعادل باکتری‌ها ناراحت هستید، چای بابونه می‌تواند به تسکین معده شما کمک کند.

  • آب را به جوش آورید، سپس یک چای کیسه‌ای بابونه را داخل آن قرار دهید.
  • لیوان یا فنجان خود را بپوشانید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه چای کیسه‌ای در آن بماند. هر چه چای کیسه‌ای بیشتر در آن بماند، غلیظ‌تر خواهد شد.
  • اگر دوست دارید یک قاشق چایخوری عسل یا سایر شیرین کننده‌‌ها را به آن اضافه کنید، اما خود چایی بدون افزودن شیرین کننده کاملاً شیرین است.

2- یک کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار دهید

کاهش درد معده

قرار دادن یک کیسه آب گرم یا پد گرمکن برقی، می‌تواند به آرامش معده شما کمک کند و باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشید. اگر درد شما به دلیل گرفتگی ناشی از آنتی بیوتیک‌ها باشد، گرم کردن آن می‌تواند به آرامش و احساس بهتر کمک کند.

  • اگر کیسه آب گرم ندارید، می‌توانید یک کیسه‌ی‌ پارچه‌ای تمیز را با لوبیا چیتی خشک یا برنج پر کنید (از یک لنگه جوراب نیز می‌توانید استفاده کنید).
  • اطمینان حاصل کنید که کیسه محکم بسته شده است (می‌توانید آن را گره بزنید یا از گیره لباس استفاده کنید) و آن را به مدت 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید (یا تا زمانی که مواد اولیه گرم شوند).
  • اجازه ندهید که کیسه آب گرم خیلی داغ شود، چرا که شما فقط می‌خواهید با گرم کردن بدنتان احساس بهتری پیدا کنید.
  • مکانی راحت برای خوابیدن پیدا کنید، جایی که می‌توانید کیسه آب گرم را روی معده خود قرار دهید. اجازه دهید حداقل 15 دقیقه بماند. شما می‌توانید این کار را هر چند وقت یکبار تکرار کنید.

3- مقداری آب برنج بنوشید

کاهش درد معده

 آب برنج، آبی است که پس از آبکشی کردن برنج از آن باقی می‌ماند. نوشیدن آب برنج با ایجاد نوعی سد تسکین دهنده بر روی معده شما به التیام آن کمک می‌کند.

  • آب برنج را با پخت ½ فنجان برنج (برنج سفید ساده خوب است) و 2 برابر آب درست کنید. در این حالت ½ فنجان برنج باید با 2 فنجان آب پخته شود. مخلوط را بجوشانید، سپس دمای اجاق گاز را پایین بیاورید و بگذارید 20 دقیقه بپزد تا زمانی که برنج نرم شود.
  • برنج را از یک صافی رد کنید و آن را به عنوان یک وعده غذایی میل و یا نگهداری کنید. آب برنج را درون یک کاسه یا قابلمه آشپزخانه بریزید.
  • یک لیوان را با آب برنج پر کنید و آن را گرم کنید. در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل به آن بیافزایید و آن را میل کنید.

4- از یک فنجان چای زنجبیل داغ و تازه لذت ببرید

کاهش درد معده

زنجبیل، عضلات ماهیچه روده را آرام می‌کند و یک درمان شناخته شده برای گرفتگی معده است. ریشه زنجبیل، همچنین برای تسکین حالت تهوع بسیار عالی است. نوشیدن یک دمنوش گرم از چای زنجبیل، می‌تواند به تسکین درد معده ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها کمک کند.

  • ریشه زنجبیل را بشویید، پوست بگیرید و آن را حدود 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5.1 سانتی‌متر) خرد کنید. 1 تا 2 فنجان آب را به جوش آورید، سپس زنجبیل را به آن اضافه کنید. هرچه آب بیشتری استفاده کنید، چای شما رقیق‌تر خواهد شد. اما اگر زنجبیل را با آب کم درست کنید، چای شما غلیظ‌تر خواهد شد.  
  • آن را به مدت سه تا پنج دقیقه دم کنید، سپس بگذارید سه تا پنج دقیقه خنک شود.
  •  چای زنجبیل را از روی حرارت بردارید، تکه‌های زنجبیل را در آورید و آن را صاف کنید و چای زنجبیل تازه‌ را درون لیوان یا قوری بریزید.
  • در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل یا سایر شیرین کننده‌ها را به آن اضافه کنید. بعضی از افراد همراه با یک چای زنجبیل داغ از یک برش لیمو استفاده می‌کنند که این هم می‌تواند به درد معده شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: غذایتان را سریع‌تر هضم کنید!

نظر دهید

پاسخ دهید