با این کارها در زمستان سرما نخورید!

زمستان می‌تواند شرایط تفریحی مانند: تعطیلات و اسکیت روی یخ را به همراه آورد و متأسفانه، می‌تواند به معنای افزایش بیماری نیز باشد. بسیاری از مردم در ماه‌های زمستان خود را درگیر بیماری‌هایی مانند: سرماخوردگی و گلودرد می‌کنند. ممکن است تعجب کنید که چطور می‌توانید در ماه‌های زمستان سالم بمانید. شما می‌توانید برای پیشگیری از بیماری، گام‌هایی را بردارید و همچنین در صورت بروز بیماری، راه‌هایی را برای بهبودی سریع پیدا کنید.


بخش اول پیش‌گیری از بیماری


1. دستان خود را بشویید

 شستن مرتب دست‌ها، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها است. همچنین روشی مناسب برای جلوگیری از انتقال میکروب به دیگران است. در زمستان، این موضوع به ویژه در زمانی که سرما و آنفولانزا وجود دارد بسیار حائز اهمیت است.

  • حتماً بدانید که چگونه می‌توانید به درستی شستن دست‌ها را انجام دهید. با استفاده از صابون دست ملایم، دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب گرم مالش دهید.
  • هر زمانی که دهان یا بینی خود را لمس می‌کنید، دستان خود را کاملاً بشویید. شما همچنین باید قبل از خوردن غذا دست‌هایتان را بشویید.

شستن دست

2. خودتان را گرم نگه دارید

درجه حرارت سرد، باعث افزایش بیماری‌ها به ویژه مشکلات تنفسی می‌شود. کودکان و افراد مسن به ویژه مستعد مشکلات سلامتی ناشی از هوای سرد هستند. در طول زمستان تا آنجا که ممکن است گرم بمانید.

  • هنگامی که به بیرون می‌روید، خودتان را گرم نگه دارید. علاوه بر کت سنگین، روسری، کلاه، دستکش و شال گردن نیز بپوشید.
  • حتماا لباس‌های زمستانی خود را به طور مرتب بشویید. میکروب‌هایی دهان و بینی شما می‌توانند به وسایلی مانند روسری و یا شال گردن شما چسبیده باشند.
  • خانه خود را گرم نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که بخاری شما در ابتدای هر فصل سرما به درستی کار می‌کند.

کفش های زمستانی

3. واکسیناسیون را انجام دهید

داروهای مدرن می‌توانند به سالم ماندن شما در فصل زمستان  کمک کنند. انتخاب واکسیناسیون نیز می‌تواند به شما در مبارزه با بیماری کمک کند. در مورد گرفتن واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید.

  • آمپول آنفولانزا می‌تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند. شما می‌توانید بدون نسخه آمپول آنفولانزا را در اکثر داروخانه‌ها خریداری کنید.
  • پزشک شما با توجه به سن و سبک زندگی شما می‌تواند به شما بگوید کدام واکسن را لازم دارید. بنابراین معاینه و مشورت با پزشک درباره‌ی واکسیناسیون‌ها ایده‌ی بسیار خوبی است.
  • اگر قصد سفر دارید‌، ممکن است نیاز به واکسیناسیون اضافی داشته باشید. در مورد برنامه‌های خود با پزشک‌تان صحبت کنید.

واکسیناسیون


بخش دوم داشتن عادت‌های سالم


1. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

غذاهایی که می‌خورید می‌توانند تأثیر بسزایی بر سلامت کلی شما داشته باشند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به حمایت از سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. برای کمک به جلوگیری از بیماری‌ها در فصل زمستان، توصیه می‌شود که تغذیه درست داشته باشید.

  • تلاش کنید که هر روز مقدار زیادی سبزیجات میل کنید. جعفری، هویج و شلغم سبزیجات عالی برای زمستان هستند. می‌توانید آن‌ها را سرخ کرده و یا آن‌ها را درون سوپ‌ها و خورش‌های مورد علاقه خود اضافه کنید.
  • لبنیات خود را افزایش دهید. شیر و لبنیات سرشار از ویتامین هستند مانند: ویتامین A و B12 که می‌تواند به سالم نگه داشتن شما کمک کند.
  • به دنبال شیر کم چرب و پنیرهای کم چرب باشید. همچنین می‌توانید ماست یونانی و پنیر کاتیج (cottage )  سبک را امتحان کنید.

یک بشقاب سبزیجات

2. از نظر فیزیکی فعال باشید

ورزش یک روش عالی برای سالم نگه داشتن بدن است و می‌تواند وسوسه برانگیز باشد که بخواهید سفرهای خود را در ماه‌های سرد سال به ورزشگاه محدود کنید. اما فعال ماندن، می‌تواند به شما در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

  • در روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و به آن پایبند هستید.
  • اگر عضو یک باشگاه نیستید، زمستان زمان بسیار خوبی برای پیوستن به یک باشگاه است. بسیاری از مراکز تناسب اندام در ماه‌های سرد سال تخفیف‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهند.
  • یک فعالیت مرتبط با زمستان پیدا کنید. اسکیت روی یخ یا اسکی صحرایی (cross-country) را امتحان کنید. شما حتی می‌توانید با پارو کردن برف، کالری بسوزانید.

اسکی روی برف

3. از آسیب دیدگی اجتناب کنید

 زمستان می‌تواند به معنای افزایش حوادث علاوه بر افزایش بیماری باشد. خطرات زیادی از قبیل پیاده‌روهای لغزنده و توده‌های برفی وجود دارد. در زمستان، بیشتر احتیاط کنید تا به خودتان آسیب نرسانید.

  • از نمک استفاده کنید. استفاده از نمک یا یخ ذوب شده بر روی پله‌ها و پیاده‌روها می‌تواند به شما کمک کند تا از لغزش جلوگیری کنید.
  • از خطرات آتش سوزی آگاه باشید. درصد بالایی از آتش سوزی‌های مسکونی در طول زمستان رخ می‌دهند. شمع‌ها حال و هوای خوب و بوی خوبی دارند، اما با خطراتی همراه هستند. کودکان را از شعله‌های آتش دور نگه دارید.

شمع

4. استرس را کاهش دهید

تنش می‌تواند مقاومت شما در برابر میکروب‌ها را تضعیف کند. اگر استرس دارید، ممکن است بیش از حد خسته شوید. سعی کنید در تعطیلات، روش‌هایی را برای استراحت پیدا کنید.

  • بازی کنید. یک بازی خانوادگی مثل: بازی‌ تخته‌ نرد را انجام دهید که می‌تواند میان وعده‌ی تفریحی را برای شما فراهم کند.
  • اگر شما دچار استرس شدید هستید، توصیه می‌شود یوگا را امتحان کنید.
  • یک دوش آب گرم بگیرید. زمستان زمان مناسبی برای استفاده از آروماتراپی است که می‌تواند به شما حس آرامش بخشی را هدیه دهد.

خوابیدن در وان

5. مصرف شکر را محدود کنید

به نظر می‌رسد محدود کردن میزان شکر، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. یک رژیم غذایی با میزان شکر کم در واقع می‌تواند به شما در جلوگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند. برای محدود کردن مصرف قند، قدم‌هایی را بردارید.

  • به آنچه می‌نوشید توجه کنید. نوشیدنی‌های گازدار و آب میوه می‌توانند حاوی مقادیر زیادی قند باشند. آن‌ها را با آب یا چای جایگزین کنید. این نوشیدنی‌ها بدون افزودن شکر به رژیم‌غذایی‌تان‌، باعث فرونشاندن عطش شما می‌شوند.
  • روزی یک عدد میوه بخورید. قند طبیعی بهتر از قندهای تصفیه شده در موادغذایی مثل کوکی‌ها است.

مصرف بستنی و نوشابه ممنوع

6. محیط اطراف خود را تمیز کنید

میکروب‌های آنفولانزا می‌توانند تا 8 ساعت به سطوح چسبیده باشند. با تمیز کردن مکرر سطوح در خانه و محل کار می‌توانید میکروب‌ها را از بین ببرید. به جاهایی که اغلب لمس می‌شود توجه ویژه‌ای کنید.

  • شما می‌توانید از آب و صابون برای تمیز کردن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دستمال مرطوب کننده‌هایی که حاوی سفید کننده هستند استفاده کنید.
  • در محل کار، چند بار در روز صفحه کلید خود را پاک کنید. همچنین باید تلفن و سایر چیزهایی که مرتبا لمس شده است را ضدعفونی کنید.
  • در خانه، سطوح آشپزخانه و حمام مانند پیشخوان را تمیز کنید. شما همچنین باید اسباب بازی‌های فرزندان خود را نیز تمیز کنید.

تمیز کردن کف زمین با تی


بخش سوم بازگشت سریع به حالت طبیعی


1. به اندازه کافی بخوابید

روش‌های مؤثر زیادی برای پیشگیری از بیماری وجود دارد. با این حال، بسیاری از مردم هنوز هم از سرماخوردگی و یا آنفولانزا رنج می‌برند. اگر بیمار هستید‌، بهتر است استراحت کنید.

  • بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. هنگامی که مریض هستید، از چند ساعت خواب اضافی نترسید.
  • استراحت می‌تواند به بدن شما کمک کند تا بهبود یابید. بنابراین بهتر است زودتر از حد معمول به رختخواب بروید. اگر سرماخوردگی دارید، ممکن است خوابیدن برایتان دشوار باشد. سعی کنید بر روی یک یا چند بالش تکیه دهید. یک دستگاه بخور می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر نفس بکشید.

خوابیدن

2. داروهای خانگی را امتحان کنید

 اگرچه کارشناسان همچنان در حال بحث هستند ولی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، روی (Zinc) می‌تواند به بهبودی شما کمک کند. اگر سرماخوردگی دارید، مصرف یک مکمل روی می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر از یک یا دو روز به حالت عادی برگردید. قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

  • در اکثر داروخانه‌ها می‌توانید روی را خریداری کنید. حتماً دستورالعمل‌های موجود در بسته را دنبال کرده و دوز صحیح را مصرف کنید.
  • سوپ مرغ را امتحان کنید. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که سوپ مرغ خواصی دارد که به شما کمک می‌کند از سرماخوردگی نجات پیدا کنید.
  • سوپ مرغ به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند. همچنین به کاهش خلط نیز کمک می‌کند.

مکمل زینک - مکمل جینسینگ

3. از روغن‌های ضروری استفاده کنید

 بسیاری از مردم بر این باورند که روغن‌های اساسی دارای خاصیت درمانی هستند. اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، می‌توانید از روغن‌های ویژه‌ای برای تسریع بهبودی خود استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که روغن‌ها را به درستی استفاده می‌کنید.

  • مخلوطی از روغن‌های نعناع، رزماری، اکالیپتوس و روغن لیمو درست کنید. چند قطره از هر کدام را با آب مخلوط کنید تا رقیق شود. شما می‌توانید بو را مستقیما از بطری استنشاق کنید.
  • همچنین می‌توانید این مخلوط را درون یک بطری اسپری بریزید و در اطراف خانه اسپری کنید. همچنین یک ترکیب عالی برای استفاده در دستگاه بخور هواست.
  • از طرف دیگر می‌توانید قبل از خواب روغن‌ها را مستقیماً روی قفسه‌ی سینه خود بمالید. فقط مطمئن شوید که آن را با روغن حامل مانند: روغن زیتون و یا روغن انگور مخلوط کرده‌اید. حدود 12 قطره روغن اساسی به هر اونس روغن حامل اضافه کنید.

روغن نعناع

4. هیدراته بمانید

 مایعات می‌توانند به شما در جلوگیری از کم آبی بدن کمک کنند. این کار به تسریع روند درمان کمک خواهد کرد. مایعات همچنین می‌توانند به بیرون آوردن خلط از بدن شما کمک کنند. هیدراتاسیون اضافی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از سردرد و یا گلودرد جلوگیری کنید. آب همیشه بهترین گزینه است، اما مایعات مفید دیگری نیز وجود دارد که به هیدراته بودن شما کمک می‌کند.

  • در حالی که بیمارهستید آب اضافی بنوشید. آب میوه و سوپ آبکی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا هیدراته بمانید.
  • از مصرف الکل و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند منجر به کم آبی بدن شوند.
  • اگر گلو درد دارد، سعی کنید مقداری لیمو و عسل را به آب اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای این روش از چای گرم استفاده کنید.

نوشیدن آب

5. از مسکن ضددرد استفاده کنید

استفاده از این محصولات می‌توانند به شما کمک کنند تا هنگام سرماخوردگی یا بیماری دیگر احساس بهتری داشته باشید. مسکن‌ها می‌تواند تب شما را کاهش دهند و به تسکین سردرد و یا گلودرد شما کمک کنند. بزرگسالان می‌توانند ادویل (Advil)، ایبوپروفن (Ibuprofen) و تایلانول (Tylenol) را مصرف کنند.

  • حتماً دستورالعمل دوز مصرفی روی بسته را رعایت کنید. اگر سوالی دارید از یک داروساز سؤال کنید.
  • به یاد داشته باشید که کودکان زیر 3 سال هرگز نباید آسپرین مصرف کنند. در مورد دوز صحیح برای کودک خردسال با پزشک خود مشورت کنید.
  • شما همچنین می‌توانید داروی ضد سرفه بدون نسخه را نیز امتحان کنید. از داروساز خود بپرسید که کدام یک برای علائم شما بهترین هستند.

قرض - خوردن شربت

بیشتر بخوانید: تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا و درمان آن 

نظر دهید

پاسخ دهید