آیا هورمون‌ها بر سلامت پوست تاثیر می‌گذارند؟

آیا شما دچار مشکلات «هورمونی» هستید یا بدن شما فقط سعی دارد که چیزی را به شما بگوید؟ با بالا رفتن سن، هورمون‌ها تأثیر بسیار زیادی روی پوست و سلامت کلی شما دارند. می‌توانید هورمون‌ها را به عنوان یک ساز موسیقی و بدن خود را به عنوان یک سمفونی تنظیم شده توسط آن سازها در نظر بگیرید. هر ساز باید نقش خود را به درستی ایفا کند تا نتیجه نهایی یک سمفونی متعادل و زیبا شود. اگر حتی یک ساز ناکوک بنوازد و خارج از تعادل باشد، خودش را کاملاً نشان خواهد داد. علائم پوستی که باید به آن‌ها توجه کنید شامل خشکی، آکنه، خطوط ریز، چین و چروک و روزاسه است. این علائم قابل توجه می‌توانند بر روی متابولیسم، تمرکز ذهنی، حافظه، شناخت، پیری، خواب، باروری و حتی میل جنسی شما اثرات منفی داشته باشد. هورمون‌ها همچنین در سلامت قلب و عروق، رشد استخوان‌ها و تنظیم قند خون هم نقش دارند.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  1. کارهایی که هورمون‌ها را به هم می‌ریزند
  2. هورمون‌هایی که بیشترین تأثیر را روی پوست و سلامتی دارند
  3. چگونه می‌توان این هورمون‌های اصلی را متعادل کرد
  4. هورمون‌ها و سلامت پوست

با افزایش سن، بدن ما به طور مداوم تغییرات هورمونی را تجربه می‌کند که همین امر موجب پیچیده شدن هرگونه تلاشی برای متعادل‌سازی هورمون‌ها است. به عنوان مثال با افزایش سن، میزان تولید برخی از هورمون‌ها مانند استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند و بر روی سلامتی و پوست ما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین اگر مشکل شما مشکل هورمون‌های نامتعادل باشد، ممکن است با مسائل بهداشتی و پوستی متعددی روبرو شوید. هرچند نگران نباشید – من اینجا هستم تا به شما کمک کنم که یاد بگیرید چگونه به طور طبیعی عدم تعادل هورمونی را برطرف کنید.

  • بسیاری از عادت‌های روزمره شما می‌توانند هورمون‌های بدنتان را مختل کنند – از جمله عادت‌های بد غذایی، خواب و ورزش. برخی از داروها نیز می‌توانند چرخه طبیعی هورمون‌ها را به هم بریزند که خود این امر به نوبه خود، منجر به کمبودهای غذایی شود، مانند داروهای جلوگیری از بارداری. استرس مزمن نیز از جمله عواملی است که هورمون‌ها را مختل می‌کند، کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و احتمالاً منجر به اختلالات خلقی می‌شود.
  • یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد اختلال در هورمون را می‌توان در لیست مواد تشکیل‌دهنده برخی از محصولات مراقبت از پوست یافت. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد شیمیایی مختل ‌کننده غدد درون‌ریز (EDC) هستند که عملکرد طبیعی هورمون‌ها را مختل می‌کنند. این مواد شیمیایی در جریان خون جذب می‌شوند و به طور بالقوه می‌توانند سیستم غدد درون‌ریز شما را ویران کنند. 
  • طبق اظهارات انجمن غدد درون‌ریز، مصرف EDC‌ها با مشکلات باروری، رشد پستان، سرطان پستان، سرطان پروستات، بیماری تیروئید، مشکلات اعصاب و غدد درون‌ریز، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی همراه هستند.
  • یک گام مهم برای کاهش قرار گرفتن در معرض EDC این است که در مورد آنچه که بر روی پوست خود مصرف می‌کنیم بسیار حساس باشیم. به عنوان مثال، از استفاده از اکسی بنزون ​​(موجود در ضد آفتاب)، پارابن‌ها و رایحه معطر خودداری کنید زیرا این مواد می‌توانند اثراتی در جهت ایجاد اختلال در هورمون‌ها داشته باشند. برای مراقبت از پوست خود محصولات ساخته شده از مواد سالم و طبیعی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: ترندهای مراقبت از پوست که باید در مورد آنها بدانید!

چهار هورمون اصلی وجود دارد که به شدت بر روی پوست و سلامت تأثیر می‌گذارند و می‌توانند منجر به بروز علائم پیری زودرس شوند. این هورمون‌ها عبارتند از: استروژن، تستوسترون، هورمون‌های تیروئید و کورتیزول. هورمون‌های تستوسترون و استروژن برای کمک به حفظ تعادل هموستاز مورد نیاز هستند. در حالی که کورتیزول به حفظ تعادل سطح قند خون، تنظیم متابولیسم، کاهش التهابات و فرمولاسیون حافظه کمک می‌کند. هورمون‌های تیروئیدی در خون ترشح می‌شوند، سپس از این طریق به همه بافت‌های بدن منتقل می‌شوند تا به بدن در استفاده از انرژی، گرم ماندن و همچنین عملکرد درست مغز، قلب، عضلات و سایر اندام‌ها کمک کنند. هورمون‌های متعدد دیگری هم در حفظ سلامت ما نقش دارند، اما این‌ها چهار عامل اصلی در ایجاد انواع مشکلات پوستی در بیشتر افراد هستند. آنچه در صورت عدم تعادل هر یک از این هورمون‌ها اتفاق می‌افتد عبارت است از:

1. استروژن

با افزایش سن سطح استروژن بدن کاهش می‌یابد که این کاهش به طور قابل توجهی بر روی ظاهر و احساس پوست تأثیر می‌گذارد. استروژن کم می‌تواند باعث خشکی، کشش و شکنندگی پوست شود. برای زنان بالای 40 سال، دلیل اصلی خشکی و افتادگی پوست، کاهش سطح استروژن است. کم کم خطوط ظریف به چین‌هایی عمیق تبدیل می‌شوند. پوست اطراف چشم و لب شما ممکن است آویزان شود. علائم دیگر کمبود استروژن ممکن است تحلیل بافت استخوان، گرگرفتگی، بی‌خوابی، تغییرات خلقی، تعریق شبانه یا خشکی واژن باشد. اگر بالای 40 سال دارید و شاهد بروز هر یک از این علائم هستید، ممکن است به مقادیر اضافی استروژن نیاز داشته باشید.

  • از طرف دیگر، میزان زیاد استروژن نیز مشکلات خاص خودش را به همراه دارد. زنانی که باردار هستند و یا از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، به طور کلی سطح استروژن بالاتری دارند و بیشتر مستعد ابتلا به هایپرپیگمانتاسیون (همچنین به آن ملاسما می‌گویند) هستند. اگر از نوع آمبره هستید با مصرف اضافی هورمون‌ها دچار ملاسما می‌شوید – اطمینان حاصل کنید که هورمون‌های بدنتان متعادل هستند، به ویژه استروژن.

2. تستوسترون 

تستوسترون هورمون مهمی است که در سلامت پوست نقش دارد. این هورمون باعث تحریک غدد تولیدکننده سبوم می‌شود. سبوم برای محافظت از پوست با چربی‌های طبیعی مهم است، اما تولید بیش از حد آن می‌تواند منجر به آکنه شود. تغییرات هورمونی وابسته به سن، مانند مواردی که در دوران بلوغ و یائسگی تجربه می‌شوند، ممکن است باعث تغییر تستوسترون و جابجایی متابولیسم شوند و باعث ایجاد پوستی چرب یا مستعد چین و چروک شوند. حتی اگر در نوجوانی هرگز با چنین مشکلی مواجه نشده باشید، اما اگر در بزرگسالی، سطح تستوسترون شما تغییر کند، ممکن است آکنه داشته باشید! اگر از نوع اولیویا هستید پوست شما بیش از حد چرب است یا مستعد آکنه هستید، ممکن است با عدم تعادل تستوسترون روبرو باشید.

3. هورمون‌های تیروئیدی

این هورمون‌ها هم می‌توانند در ظاهر پوست شما تأثیر بگذارند. تیروئید پرکار می‌تواند باعث ایجاد پوستی گرم، عرق کرده و برافروخته شود، در حالی که تیروئید کم‌کار می‌تواند منجر به خشکی و درشتی پوست همراه با کاهش توانایی تعریق شود. اگر از هر یک از این مشکلات پوستی رنج می‌برید و دارای وزن نامتعادل، مشکلات در هضم غذا (یبوست یا اسهال) یا مشکلات انرژی (خستگی یا احساس تحریک بیش از حد) هستید، در مورد آزمایش تیروئید با پزشک خود صحبت کنید. آزمایش‌هایی که احتمالاً بر روی شما انجام می‌شوند TSH (هورمون تحریک‌کننده تیروئید)، T3 آزاد، T4 آزاد و در صورت امکان، آنتی‌بادی‌های تیروئیدی و T3 معکوس هستند.

4. کورتیزول

هورمون کورتیزول در پاسخ به استرس از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود. افزایش بیش از حد این هورمون به دلیل شرایط بسیار استرس‌زا ممکن است باعث افزایش تولید سبوم شود که این امر باعث ایجاد آکنه و التهاب می‌شود و تقریباً هر بیماری پوستی را بدتر می‌کند. مشکل مزمن سطح بالای هورمون کورتیزول می‌تواند شرایط بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، اگزما، روزاسه و ویتیلیگو را بدتر کند. سطح بالای این هورمون همچنین می‌تواند منجر به افزایش میل به مصرف قند شود و همین خوردن قند اضافی باعث افزایش التهاب پوستی و شکنندگی پوست می‌شود؛ بنابراین ممکن است درگیر یک چرخه معیوب شوید.

  • تجربه خستگی آدرنال یا عدم تعادل مزمن در سطح کورتیزول می‌تواند احساس «خستگی اماسیمی» را در شما ایجاد کند. فرض کنید متوجه شده‌اید که در اطراف قسمت میانی بدن خود اضافه وزن پیدا کرده‌اید یا اینکه دچار خستگی، بی‌خوابی یا افزایش میل به مصرف قند شده‌اید. در هر یک از این موارد، ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشت باشید تا سطح کورتیزول بدنتان متعادل شود.

حالا بیایید درباره این بحث کنیم که برای حمایت از هورمون‌های متعادل بدنتان چه کارهایی می‌توانید انجام دهید. چندین کار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای حمایت از تعادل هورمون‌ها در بدن خود انجام بدهید: کنترل سطح استرس، تغذیه سالم، خواب کافی باکیفیت و ورزش منظم. یک رژیم غذایی سالم و مغذی می‌تواند با کمک به سم‌زدایی مسیرهای کبدی شما برای شکستن هورمون‌ها، به تولید هورمون و متابولیسم بدنتان کمک می‌کند که به نوبه خود باعث می‌شود که سطح هورمون‌های بدنتان  به صورت متعادل حفظ شود. غذاهایی که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند شامل پیاز، سیر و سبزیجات چلیپایی – مانند کلم بروکلی، گل‌کلم و کلم هستند.

تعادل استروژن

بسته به بالا یا پایین بودن سطح استروژن بدن شما، چند نکته طبیعی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. اگر شاهد بروز علائم کاهش استروژن هستید، شاید بد نباشد گیاهان مختلفی مانند ماکا، کوهوش سیاه و رازک را در برنامه غذایی خود جا بدهید. بذر کتان سرشار از فیبر محلول و لیگنان‌ها است که یک فیتواستروژن است. فیتواستروژن‌ها می‌توانند در درون بدن از استروژن تقلید کنند و نشان داده شده است که در مبارزه با علائم و شرایط ناشی از کمبود استروژن مفید هستند.

  • اگر سطح استروژن بدن شما بالا است، بهتر است خوردن جلبک دریایی و سبزیجات چلیپا (کلم بروکلی و کلم پیچ) و غذاهای فصلی با زردچوبه را در نظر بگیرید، یا ممکن است بخواهید مکمل‌هایی مانند DIM (دی وندولیلمتان موجود در سبزیجات چلیپا) را مصرف کنید تا به بدن شما کمک کند که استروژن را متابولیزه کند (تجزیه کند).
  • اگر فکر می‌کنید سطح استروژن شما از تعادل خارج شده است، با یک پزشک واجد شرایط در مورد آزمایش سطح هورمون‌ها و در صورت نیاز، دریافت درمان‌های لازم صحبت کنید.

تعادل تستوسترون

اگر به دلیل وجود بیش از حد آندروژن، پوست چرب‌تری دارید، بهتر است از مصرف لبنیات خودداری کنید. محصولات لبنی از شیر گاوهایی درست می‌شوند که باردار هستند یا به تازگی بچه‌دار شده‌اند و حاوی هورمون‌هایی هستند که به طور بالقوه می‌توانند تعادل هورمونی خود شما را تحت تأثیر قرار دهند. حساسیت به لبنیات ممکن است پاسخ التهابی بدن شما را تحریک کرده و منجر به شکنندگی پوستتان شود.

  • مطالعه روی اسیدهای چرب امگا 3 (موجود در ماهی و مکمل‌ها) نشان داده است که استفاده منظم از آن می‌تواند سطح تستوسترون را متعادل کند. اگر رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 نباشد، می‌تواند باعث شود که پوست شما خشک، خارش‌دار و مستعد آکنه شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی از این ماده مغذی دریافت می‌کنید. منابع مختلفی از امگا 3 وجود دارد. روی یک مکمل غذایی دیگر است که من مصرف آن را برای کمک به تعادل تستوسترون توصیه می‌کنم. روی را می‌توانید به صورت مکمل مصرف کنید یا میزان مورد نیاز بدنتان را با خوردن لوبیا سبز، دانه کنجد و تخمه کدو تامین کنید.

تعادل هورمون‌های تیروئیدی

اگر تیروئید شما کم‌کار، پرکار یا دارای آنتی‌بادی است، برنامه درمانی پزشک به طور خاص متناسب با مشکلی که با آن روبرو هستید تنظیم می‌شود. مطمئنا پزشکتان می‌خواهد که بر روی TSH، T3 یا T4 آزاد، آنتی‌بادی‌های تیروئید و T3 معکوس آزمایش خون انجام شود. هنگامی که نتایج مشخص شدند، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در محدوده مطلوب هستند، نه در دامنه رنج «طبیعی». می‌توانید برای کمک به دستیابی به عملکرد بهینه تیروئید، از یک پزشک متخصص طب طبیعی یا پزشک طب عملکردی مشاوره بگیرید.

  • گفته می‌شود که غذاهایی وجود دارند که می‌توانند به عملکرد سالم تیروئید کمک کنند. یکی از این غذاها جلبک دریایی است که به طور طبیعی سرشار از ید است – عنصر کمیاب مورد نیاز برای عملکرد طبیعی تیروئید. همچنین ماهی، تخم‌مرغ و آجیل‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم که به عنوان عملکرد سالم تیروئید پشتیبانی می‌کنند نیز توصیه می‌شود.

تعادل کورتیزول

آزمایش بزاق می‌تواند سطح کورتیزول شما را نشان دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش با پزشک خود مشورت کنید. برخی از روش‌های طبیعی دیگر برای ایجاد تعادل در کورتیزول شامل ایجاد یک روتین قبل از خواب است که با حمایت از یک ریتم شبانه‌روزی خوب، به بهینه‌سازی تعادل هورمونی کمک می‌کند. میزان مصرف الکل، کافئین، شکر و غذاهای فرآوری شده را محدود کرده یا آن‌ها را کلاً از برنامه غذایی خود حذف کنید. ورزش منظم ​​را در برنامه خود جای دهید. برای آرامش بدن و کاهش استرس از ماساژ لذت ببرید. برای کاهش اضطراب از برخی از شیوه‌های مراقبه‌های آگاهانه استفاده کنید. همچنین، در مورد مکمل‌هایی که از عملکرد سالم غدد آدرنال پشتیبانی می‌کنند با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

  • سطح غیرطبیعی بالای کورتیزول باعث نازک شدن پوست می‌شود که باعث می‌شود پوستتان تقریباً نازک کاغذی به نظر برسد. برای حمایت سطحی از پوست خود، از محصولات مراقبت از پوست که حاوی گیاهان سازگار مانند ردیولا، آشواگاندا، گون و جینسینگ هستند استفاده کنید. جینسینگ یک گیاه آداپتوژنی قدرتمند است که مقاومت کلی شما را در برابر انواع استرس افزایش می‌دهد و به جوان‌سازی و تقویت پوستی که خسته به نظر می‌رسد، کمک می‌کند.

از آنجایی که بسیاری از عملکردهای بدن را هورمون‌ها تنظیم می‌کنند، با بالا رفتن سن، این هورمون‌ها و تعادلشان از جهات مختلفی بر روی سلامت پوست شما تأثیر می‌گذارند. متعادل نگه داشتن و عملکرد صحیح آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین حالت جسمی را داشته باشید. یک نقطه عالی برای شروع روتینی برای داشتن هورمون‌های متعادل، خوردن غذاهای مغذی و پاک‌کننده، مدیریت استرس و پرهیز از استفاده از محصولات مراقبت شخصی است که حاوی EDC هستند.

امیدوارم از این نکات زیبایی طبیعی لذت برده باشید. با خیال راحت آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و این خبر را برای ترویج زیبایی طبیعی منتشر کنید. خوشحال می‌شویم که داستانتان را با ما در میان بگذارید. در حال حاضر کدام هورمون‌ها روی پوست و سلامتی شما تأثیر می‌گذارند؟ و برای حفظ تعادل آن‌ها چه می‌کنید؟ نظرات خود را در زیر به اشتراک بگذارید!

بیشتر بخوانید: چگونه پوستی بی‌نقص داشته باشیم؟

نظر دهید

پاسخ دهید